W poniższym case study prezentujemy, jak nasze działania przyczyniły się do wzrostu ruchu organicznego w internetowym sklepie z branży odzieżowej. Branża odzieżowa poza sporą konkurencją charakteryzuje się także sezonowością, co jest bardzo istotną wiedzą dla każdego, kto chciałby zwiększać widoczność serwisu. Planowanie pozycjonowania niektórych kategorii w tym przypadku musi odbywać się ze znacznym wyprzedzeniem, tak by w sezonie uzyskiwać zadowalające rezultaty. Do tego dochodzą kategorie, które charakteryzują się niezmienną popularnością, na które zwrócić należy szczególną uwagę podczas planowania działań pozycjonerskich.
Pamiętajmy, że efekt działań pozycjonerskich nie będzie widoczny tuż po podpisaniu umowy, szczególnie kiedy pod uwagę weźmiemy fakt, iż zmiany w algorytmie Google dokonywane są praktycznie każdego dnia. Na chwilę obecną zwracać uwagę trzeba na znacznie większą liczbę czynników mających wpływ na widoczność serwisu w sieci, niż jeszcze 2 lata temu, ale o tym za chwilę.
Ruch w serwisie klienta na początku współpracy, tj. w sierpniu 2016 roku oscylował w granicy około 70-130 użytkowników pochodzących z ruchu organicznego dziennie. Nie jest to mało, ale w przypadku internetowego sklepu z branży odzieżowej wynik ten nie był zadowalający. Pierwotnie klient rozpoczął pozycjonowanie na 10 słów kluczowych. Na stronie w odpowiednich kategoriach podstron zoptymalizowano tytuły, treści, nagłówki, meta dane oraz opisy alternatywne dla grafik. Zwiększono także szybkość ładowania strony, co bezpośrednio wpłynęło na zmniejszenie się współczynnika odrzuceń.
Po wdrożeniu zaleceń optymalizacyjnych i wzmacnianiu strony poprzez linki zewnętrzne dość szybko zauważyć można było poprawę pozycji pozycjonowanych fraz. Działania te przełożyły się nie tylko na rosnące pozycje serwisu, ale także na wzrost ruchu organicznego.
Już w pierwszym miesiącu po rozpoczęciu prac optymalizacyjnych nad serwisem klienta zanotowaliśmy wzrost ruchu na stronie w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Poniższy wykres ukazuje liczbę sesji na stronie w pierwszym kwartale naszej współpracy z klientem (w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej). Po pierwszym kwartale współpracy liczba sesji na stronie zwiększyła się o 97,4%.
Źródło: Google Analytics
Po roku współpracy klient zdecydował się na zmianę systemu pozycjonowania z modelu opartego na pozycjonowaniu wybranych kilku fraz, na model pozycjonowania całego serwisu w oparciu o zwiększanie jego widoczności po możliwie jak największej liczbie słów kluczowych. Dzięki usłudze SEO Pro View serwis został zoptymalizowany w całości, włącznie z wszystkimi kategoriami, które wcześniej nie były brane pod uwagę z uwagi na ograniczenia wyboru fraz i zakresu kategorii. Realizację usługi Pro View rozpoczęła się od pełnego audytu sklepu i stopniowego dostosowywania serwisu pod najnowsze wytyczne Google.
W obrębie całego serwisu występowały problemy z indeksacją zasobów, nie wszystkie kategorie były odpowiednio opisane. W serwisie brakowało także wartości dodanej w postaci odpowiedniego contentu zachęcającego użytkownika do pozostania na stronie i zaznajomienia się z oferowanymi produktami.
Wybrane działania jakie zostały wykonane na stronie klienta w ramach Pro View:
– optymalizacja title,
– optymalizacja meta description,
– optymalizacja i dodanie treści oraz nagłówków,
– optymalizacja meta robots,
– poprawiono przekierowania wewnątrz witryny,
– poprawiono dane strukturalne na stronie,
– weryfikacja profilu linków prowadzących do domeny,
– przeprowadzono audyt użyteczności i wdrożono zalecenia.
Ważnym elementem było także uzupełnienie każdej kategorii o wartościową treść oraz przeredagowanie opisów poszczególnych produktów tak, by nie występował na tych podstronach efekt tzw. duplicate content. Z tak przygotowanym serwisem można było wznowić prace nad pozyskiwaniem wartościowych linków dla serwisu. Systematyczne ich dodanie do witryny (tzw. linkowanie) również miało wpływ na wzrost zasięgu serwisu w sieci. Mając na uwadze, iż znaczącą rolę w rozwoju serwisu ma także content na stronie, systematycznie rozwijany był także blog na stronie.
Klient, jako iż na swojej branży znał się najlepiej wziął na siebie ciężar tworzenia artykułów blogowych, w porozumieniu z zaznajomionymi blogerami, z uwzględnieniem naszych zaleceń dotyczących samej treści oraz sposobu linkowania wewnętrznego.
Opisywane powyżej działania przyczyniły się bezpośrednio do wzrostu widoczności serwisu. W momencie rozpoczęcia współpracy 380 słów kluczowych serwisu znajdowało się w Top 50 wyników wyszukiwania. Obecnie liczba tych fraz zwiększyła się do około 2200 słów kluczowych.
Źródło: Senuto
Co więcej, liczba fraz znajdujących się w Top 10 w momencie rozpoczęcia współpracy wynosiła 54. Obecnie ich liczba wzrosła do 421 słów kluczowych.
Źródło: Senuto
Wykonana przez nas optymalizacja serwisu oraz ciągłe weryfikowanie zgodności sklepu z wytycznymi Google pozytywnie wpłynęły na zwiększenie ruchu na stronie. Od początku współpracy z klientem odnotowaliśmy wzrost ruchu na jego stronie, aż o ponad 236%(uwzględniając tylko ruch organiczny – bezpłatne wyniki wyszukiwania).
Poniższy wykres prezentuje dane z 2016 roku oraz z roku 2017 i dotyczą tylko bezpłatnego ruchu na stronie – pochodzące z wyników wyszukiwania. Zwiększenie tego ruchu było możliwe dzięki znaczącemu poprawieniu pozycji sklepu klienta oraz zwiększeniu jego widoczności w wyszukiwarce Google.
Źródło: Google Analytics
Na koniec prezentujemy jeszcze statystyki dotyczące wzrostu sprzedaży w sklepie klienta w przeciągu ostatniego roku (poniższe dane pochodzą z okresu styczeń-grudzień 2017 oraz styczeń-grudzień 2016 i dotyczą sprzedaży tylko z naturalnych wyników wyszukiwania.
Źródło: Google Analytics