Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Proces lokalnego SEO

Pozycjonowanie lokalne firmy

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, znane również jako local SEO (local Search Engine Optimization), obejmuje szereg działań, które mają na celu wypromowanie strony internetowej wyłącznie na rynku lokalnym. Może to dotyczyć nie tylko całego miasta, ale również samej dzielnicy bądź całego powiatu czy innego, wybranego regionu.

Co to jest pozycjonowanie lokalne (local SEO)?

W firmie Pro Pozycje typ usługi dobieramy biorąc pod uwagę nie tylko konkurencyjność branży, ale również zasięg działania. Uważamy, że naciąganie lokalnych przedsiębiorców na globalne działania SEO, jest po prostu nie fair. Skoro promocja strony internetowej nie musi dotyczyć całego państwa, a tylko wybranego miasta, dzielnicy czy regionu, przed dokonaniem wyboru usługi warto zadać sobie pytanie: czy głównym celem promocji ma być sprzedaż internetowa, czy zależy nam na odwiedzinach klientów w punktach stacjonarnych? W przypadku tego drugiego wariantu, doskonałym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne. Pozwoli przy ograniczonym budżecie dotrzeć do właściwych klientów i nie zbankrutować.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, znane również jako local SEO (local Search Engine Optimization), obejmuje szereg działań, które mają na celu wypromowanie strony internetowej wyłącznie na rynku lokalnym. Może to dotyczyć nie tylko całego miasta, ale również samej dzielnicy bądź całego powiatu czy innego, wybranego regionu.

Pozycjonowanie lokalne, tak jak zwykłe SEO, dzieli się na:

  • prace „off-page”, czyli działania poza stroną internetową, mające za zadanie nie tylko budowę profilu linkowego, ale również zarządzanie reputacją i autorytetem marki na zewnętrznych serwisach, w tym między innymi mediach społecznościowych i katalogach internetowych.
  • prace „on-page”, czyli optymalizacja strony internetowej pod kątem wybranych, geolokalizowanych słów kluczowych,

Znaczącą różnicą jest w tym przypadku dobór słów kluczowych – w pozycjonowaniu lokalnym wybierane są frazy zawierające interesujący nas region. Najczęściej będą one przybierać formę [fraza] + [geolokalizacja] w bezokoliczniku. Geolokalizacją może być gmina, powiat, miasto, dzielnica, województwo oraz każdy inny obszar. Co więcej, podczas prowadzonych prac nie trzeba skupiać się na wyłącznie jednym z nich – jedna fraza może być promowana na konkretne miasto, inna na całe województwo.

Wyszukiwarka Google a geolokalizacja

Współczesna wyszukiwarka internetowa Google jest w stanie rozpoznać lokalizację użytkownika, który wpisał zapytanie o produkt czy usługę. Na tej podstawie prezentuje mu wyłącznie wyniki, które dotyczą firm rzeczywiście mieszczących się w jego najbliższej okolicy. Przykładowo, poszukując restauracji z kuchnią włoską, Google może zaproponować Twój lokal znajdujący się nawet ulicę dalej!

Dodatkowo warto pamiętać, że zgodnie z badaniami, aż 88% zapytań w wyszukiwarce Google dotyczących lokalnych produktów i usług przełożyło się w ciągu 24 godzin na wizytę w oddziale stacjonarnym lub na kontakt telefoniczny do firmy. Na pewno widzisz w tym bardzo duży potencjał sprzedażowy, zdecydowanie warto walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google na zapytania geolokalizowane. Co więcej, aż 97% badanych użytkowników w 2017 roku potwierdziło, że dowiedzieli się o istnieniu firmy działającej na rynku lokalnym właśnie poprzez Internet!

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne polecane jest firmom, które posiadają oddział lub oddziały w konkretnych, otwartych na odwiedziny klientów lokalizacjach. Dlaczego? Ta forma promocji ma skłonić użytkowników do odwiedzenia sklepu stacjonarnego czy też innego rodzaju obiektów bądź po prostu zwiększyć rozpoznawalność marki wyłącznie nakonkretnym obszarze. Pozycjonowanie lokalne zdecydowanie sprawdzi się w przypadku między innymi:

  • warsztatów samochodowych
  • salonów fryzjerskich
  • piekarni
  • sklepów internetowych z oddziałem stacjonarnym
  • • gabinetów lekarskich
  • • restauracji
  • instytucji publicznych
  • • kancelarii prawnych

i innych działalności, którym zależy na pozyskaniu Klientów w najbliższej okolicy.

Sklepy, które prowadzą sprzedaż tylko i wyłącznie za pośrednictwem Internetu nie skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym – klienci nie będą mogli zapoznać się z ofertą „na żywo”. Za to takie działalności zdecydowanie wspomoże tradycyjne pozycjonowanie.

Rosnąca popularność local SEO

Obecnie mówi się, że każda działalność, która nie jest promowana w sieci, po prostu nie istnieje. Internet faktycznie daje znaczną przewagę, umożliwiając pozyskanie obecnych i potencjalnych klientów innego przedsiębiorstwa w miejscu w którym aktualnie się znajdują. Coraz więcej firm dostrzega korzyści z tej formy promocji, dlatego tak istotne jest jak najwcześniejsze dołączenie do wyścigu o widoczność w mapach Google. Jednocześnie, równie istotne jest zadbanie o pozytywny wizerunek w sieci – doskonała pozycja na nic się nie zda jeżeli opinie o działalności będą negatywne.

Geolokalizacja – czym jest i jak wpływa na wyszukiwania lokalne

Rozwój technologii pomaga dziś Google precyzyjnie rozpoznać położenie użytkownika wyszukiwarki. Najczęściej ogranicza się to wyłącznie do miasta, jednak można łatwo zauważyć, że wyświetlone wyniki dotyczą rzeczywiście najbliższych lokalizacji. W jaki sposób Google jest w stanie tego dokonać?

Czym dokładnie jest geolokalizacja?

Jak zawsze krótko i do sedna: geolokalizacja, to określenie geograficznego położenia osób. Najczęściej dokonywane jest to przy pomocy adresu IP, który wskazuje, gdzie użytkownik się obecnie znajduje. Co więcej, w przypadku smartfonów lokalizacja może zostać przedstawiona z najwyższą dokładnością dzięki GPS bądź nawet po prostu Wi-Fi czy innej formy połączenia z siecią. Telefon komórkowy stanowi odbiornik, który za zgodą użytkownika przekazuje aplikacjom jego bieżące położenie.

 

Czy geolokalizacja jest zawsze prawidłowa? Nie. Przykładowo, jeżeli użytkownik przeprowadzi się do innego państwa, adres IP może nadal przez pewien czas wskazywać poprzednią lokalizację. Istnieją również rozwiązania techniczne, przy pomocy których mnożna zafałszować położenie – np. zmieniając ustawienia w przeglądarce internetowej. Jednak warto pamiętać, że geolokalizacja ma za zadanie wyłącznie ułatwiać korzystanie z Internetu, lepiej dopasowując odpowiedzi do nawet tych niewskazanych potrzeb.

W jaki sposób geolokalizacja wpływa na wyszukiwania lokalne?

Google obecnie domyślnie wykorzystuje geolokalizację podczas wyświetlania wyników wyszukiwania na wpisane zapytanie. Jednak oprócz adresu IP (czy GPS/Wi-Fi w przypadku urządzeń mobilnych) weryfikuje również dotychczasowe zachowanie użytkownika wobec wyszukiwarki. Obejmuje to między innymi wpisane wcześniej zapytania oraz ustawienia przeglądarki, z której korzysta. Pozwala to na precyzyjniejsze dobranie wyników w przypadku wpisania zapytania o produkty czy usługi.

 

Warto również pamiętać, że obecnie wyniki lokalne najczęściej znajdują się nad organicznymi, co znacząco zwiększa ich widoczność! Dlatego pozycjonowanie firmy lokalnej może przyspieszyć i ułatwić osiągniecie celów biznesowych, na przykład przez zwiększoną sprzedaż.

 

Przykładowo, poszukując fryzjera użytkownikowi zależy, aby salon znajdował się w jego mieście, a nie na drugim końcu Polski. Właśnie dlatego Google zwraca tak szczególną uwagę na położenie użytkownika. Oczywiście, jeżeli użytkownik skorzysta z komputera w kompletnie innej części państwa, zobaczy prawdopodobnie całkowicie inne wyniki wyszukiwania. Jeżeli zależy mu na zobaczeniu firm, które świadczą usługi w innych miastach czy nawet państwach, wystarczy dopisać pożądany region do zapytania – wówczas Google zignoruje ustawienia przeglądarki oraz adres IP i w pełni dostosuje się do zapytania.

Lokalne SEO dla małych firm

Pozycjonowanie firmy lokalnej kryje w sobie niezwykły potencjał, który właściwie wykorzystany może przynieść duży zysk. Badania firmy Hubspot pokazują, że prawie 46% wszystkich wpisanych zapytań dotyczy właśnie produktów oraz usług na rynku lokalnym. Jednocześnie firma Nectafy potwierdza, że 88% takich zapytań wiązało się z wizytą w sklepie bądź rozmową telefoniczną
(dane stale aktualizowane na: blog.hubspot.com/marketing/local-seo-stats).

Co więcej, pozycjonowanie lokalne to doskonałe rozwiązanie nie tyle dla dużych przedsiębiorstw, które posiadają dziesiątki oddziałów w całej Polsce, ale właśnie dla małych firm! Dlaczego?

Trafienie do klientów na wybranym obszarze

Jeżeli posiadasz sklep stacjonarny i sprzedajesz przez Internet, istotnym jest, aby użytkownicy odwiedzili również sam obiekt, którego asortyment jest dodatkowo promowany w sieci. Jeżeli witryna pojawia się głównie użytkownikom z całej Polski, a bardzo rzadko tym z najbliższej okolicy, będzie o to trudno. Dlatego tak korzystne jest pozycjonowanie lokalne, które wykorzystuje geolokalizację użytkownika wyszukiwarki, a także wpisaną przez niego frazę z uwzględnioną lokalizacją (np. miastem).

 

Gdy produkty można kupić tylko i wyłącznie w sklepie stacjonarnym bądź usługi świadczone są tylko na określonym obszarze, pozycjonowanie lokalne jest niezbędne. Trafienie do użytkowników z niewłaściwej lokalizacji będzie wiązało się z brakiem możliwości osiągnięcia zysków. Jednocześnie, niewłaściwa promocja oferty w sieci może wywołać w użytkownikach negatywne odczucia – np. gdy wykonują telefon do firmy przewozowej i dowiadują się, że te usługi nie są realizowane w ich mieście.

Znacznie mniejsza konkurencja

W przypadku pozycjonowania firmy lokalnej konkurencja w zależności od działalności i lokalizacji może się zmniejszyć nawet do jednej czy dwóch firm. Nawet w większych miastach, gdzie istnieje wiele przedsiębiorstw o takiej samej działalności, obszar działania powoduje, że konkurentów nadal jest mniej, niż w przypadku promocji ogólnokrajowej. Lokalne SEO zapewnia znacznie większą szansę na przykucie uwagi użytkownika, który docelowo może stać się stałym klientem. A w przypadku rozwoju firmy (tym samym jej budżetu oraz oferty) można z powodzeniem rozszerzać promocję strony internetowej na kolejne obszary.

Pozycjonując stronę internetową na ogólne wyrażenia kluczowe nieunikniona jest rywalizacja z przedsiębiorstwami z całej Polski i nie tylko – każdemu z nich zależy na wyświetlaniu się na jak najwyższej pozycji na najpopularniejsze frazy. Niewielkie firmy bez pozycjonowania lokalnego często nie będą mogły pojawić się w tzw. top 10 wyników wyszukiwania (a nawet i na dalszych stronach) nie tylko ze względu na mniejszy budżet na działania marketingowe, ale często również z powodu mniejszej oferty oraz krótszej obecności na rynku.

Niższe koszty, duże zyski

Małe firmy często dysponują niewielkim budżetem na marketing. Dostępne środki przeznaczane są raczej na działania operacyjne lub obsługę klienta, przez co każdy wydatek na reklamę musi się zwracać. Jednocześnie usługa dostosowana do mniejszych firm powinna być porównywalnie tańsza, niż inne dostępne rozwiązania. To właśnie zapewnia lokalne SEO, ponieważ pozycjonując stronę internetową w sieci wyłącznie na określonym obszarze działania są:

  • precyzyjniejsze – optymalizacja strony, jak i prace poza nią dotyczą geolokalizowanych słów kluczowych,
  • łatwiejsze do kontrolowania i mierzenia – możemy np. weryfikować pozycję wizytówki firmy na Mapach Google,
  • skuteczniejsze – w przypadku niewielkich firm osiągnięcie wyników podczas pozycjonowania strony na całą Polskę może zająć nawet lata, podczas gdy promocja na rodzimym rynku pozwala zredukować koszty i trafić do klientów z określonego obszaru.

Proces pozycjonowania strony na rynku lokalnym

Pozycjonowanie strony na rynku lokalnym obejmuje podobne działania, co tradycyjne SEO. Główną różnicą jest dobór słów kluczowych, które zawsze zawierają geolokalizację dotyczącą wybranego przez nas obszaru (zawężonego do dzielnicy bądź rozszerzonego do całego województwa). Pod ich kątem prowadzone są wszystkie prace, a także wszelkie dodatkowe działania, które mogą jeszcze lepiej wypromować witrynę na określonym terenie. Proces pozycjonowania lokalnego obejmuje przede wszystkim takie elementy, jak:

1. Kod źródłowy strony internetowej

tak, jak w przypadku SEO o zasięgu ogólnokrajowym jednym z pierwszych obszarów, jakimi trzeba się zająć jest optymalizacja techniczna strony internetowej. Niezbędne jest zweryfikowanie czy strona nie łamie żadnej z zasad zawartych we wskazówkach dla webmasterów. Jednocześnie warto sprawdzić czy strona nie jest zablokowana przed indeksowaniem lub crawlowaniem, przez co nie mogłaby się wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google

2. Treści i metatagi

do kluczowych elementów zdecydowanie należą właściwie zoptymalizowane teksty na stronach internetowych, które posiadają naturalnie rozmieszczone frazy oraz geolokalizację. Warto nie tylko skupiać się na samym mieście lub województwie, ale również powiązanych wyrażeniach. Niezbędne jest również przygotowanie lub zmodyfikowanie takich metatagów, jak:
• description – opis strony, który będzie widoczny również w wynikach wyszukiwania Google (powinien zawierać geolokalizowaną frazę),
• title – tytuł strony, w którym również powinny znajdować się frazy.

3. Dodanie firmy do Map Google

nieodłączna część pozycjonowania lokalnego, której nie można pominąć. Zweryfikowana oraz właściwie zoptymalizowana wizytówka pomaga wypromować firmę nie tylko w wynikach wyszukiwania Google, ale również na Mapach Google. Co więcej, wpis może wyświetlić się w tzw. lokalnej paczce nad organicznymi wynikami wyszukiwania lub w panelu wiedzy po prawej stronie wyników – w ten sposób jeszcze lepiej przykuwa uwagę użytkownika. Umożliwia mu łatwe przejście na stronę internetową firmy, wykonanie połączenia do niej, bądź nawet zapamiętanie adres, aby odwiedzić jej oddział. Istotne jest również zadbanie o właściwe pozycjonowanie w Mapach Google poprzez korzystanie z dodatkowych funkcji Google Moja Firma, jak np. Wpisy.

4. Opinie o firmie w Internecie

należy zadbać, aby było ich dużo oraz jak najwięcej z nich dotyczyło pozytywnych odczuć wobec firmy. W sieci można znaleźć dziesiątki serwisów i for dotyczących różnych branż, na których użytkownicy wyrażają swoje opinię. Doskonale w tej roli sprawdzają się również Mapy Google. Należy jednak unikać kupowania pozytywnych opinii bądź wystawiania ich samodzielnie – Google może rozpoznać takie działanie i po prostu usunąć wpisy, marnując poświęcony czas.

5. Profil linkowy

budowa profilu linkowego to bardzo skomplikowane zadanie niezależnie czy jest realizowane w ramach lokalnego SEO czy pozycjonowania tradycyjnego. Pozyskiwanie linków powinno być odpowiednio rozłożone w czasie, a zarazem obejmować wyłącznie odnośniki wysokiej jakości – powiązane z branżą i pochodzące ze stron internetowych, które są uważane przez algorytmy Google za eksperckie.

6. Dane teleadresowe

podczas prowadzenia prac on-page i off-page nie można zapomnieć o uwzględnieniu i zgodności NAP, czyli umieszczeniu nazwy firmy, adresu i numeru telefonu (Name, Address, Phone Number) zarówno na stronie, jak i w wizytówce na Mapach Google czy w innych miejscach, gdzie jest promowana witryna (np. katalogi internetowe). Istotne jest zadbanie, aby były one ze sobą zgodne – takie same dane powinny zostać przedstawione na każdej stronie. Pomaga to nie tylko w pozycjonowaniu, ale również zwiększa zaufanie użytkowników wobec firmy.

7. Mapa na stronie

niezależnie czy firma posiada już zweryfikowaną wizytówkę na Mapach Google, czy nie, na stronie internetowej powinna zostać umieszczona mapa, wskazująca adres oddziału. W przypadku braku wizytówki będzie ona po prostu wskazywała wybrany obszar z zaznaczoną pinezką w odpowiednim miejscu. Jeżeli wizytówka istnieje, na mapce będą się również znajdować dane teleadresowe firmy. Dzięki temu elementowi, potencjalni klienci mogą np. zaplanować podróż do oddziału.

8. Dane uporządkowane

przy pomocy danych uporządkowanych można jeszcze lepiej zaprezentować witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Jednak to nie wszystko: wykorzystanie odpowiednich znaczników umożliwia robotom indeksującym sprawniejsze i poprawne odczytanie oraz zinterpretowanie zawartości strony. Dlatego warto opisać w szczególności dane kontaktowe, dzięki czemu roboty Google powiążą firmę z odpowiednią lokalizacją.

5 Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne

Podczas wyboru formy promocji firmy w sieci jednym z głównych czynników, na które zwraca się uwagę jest wartość inwestycji. Ta kwestia staje się niezwykle istotna w przypadku niewielkich firm, zazwyczaj posiadających mały budżet na jakiekolwiek działania marketingowe. Oczywiście, najlepszym działaniem jest pozycjonowanie ogólnokrajowe, jednak ze względu na wyższe koszty oraz dużą konkurencję nie jest wariantem optymalnym. Doskonałym rozwiązaniem będzie za to pozycjonowanie lokalne, które jest nie tylko tańsze, ale może również zapewnić realne zyski w stosunkowo krótkim czasie.

Lokalne SEO kierowane jest przede wszystkim do małych firm, które działają na rynku lokalnym oraz posiadają w obrębie tego terenu swoją siedzibę. Dzięki precyzyjnym działaniom na stronie, jak i poza nią, z ofertą firmy mogą zapoznać się użytkownicy, którzy znajdują się w obrębie tego samego obszaru. Jest to możliwe dzięki prowadzeniu prac pod kątem fraz lokalnych, czyli wyrażeń kluczowych z geolokalizacją, która będzie odpowiadać położeniu potencjalnych klientów. W ten sposób nie tylko zostaje określona grupa docelowa, ale również walka o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google odbywa się przeciwko innej, lokalnej konkurencji.

Pozycjonowanie firmy lokalnej jest tańsze niż tradycyjne SEO, jednakże określenie jego kosztów również jest uzależnione od szeregu czynników. Wśród nich można wymienić między innymi:

  • • rozmiar oferty na pozycjonowanej stronie
  • • czas obecności firmy na rynku,
  • • charakter oraz wielkość konkurencji,
  • • konkurencyjność wyrażeń kluczowych w danej branży,
  • • zainteresowanie użytkowników danymi produktami lub usługami na określonym obszarze,
  • • wielkość miasta lub innego wybranego terenu
  • • obecny autorytet i reputację marki.

Zostaw do siebie kontakt, aby otrzymać precyzyjną wycenę!

0+
Lat na rynku
150+
Przeprowadzonych kampanii Google Ads
1000+
Realizacji SEO
45000+
Słów kluczowych naszych klientów widocznych w Google

Napisz do nas

5 minut. Tyle wystarczy, żeby dowiedzieć się więcej o tym jak możesz docierać do nowych klientów. Czy to dużo? To krócej niż: 

– parzysz herbatę
– kupujesz obiad
– uruchamiasz ulubiony serial