Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest black hat SEO? – definicja

Black Hat SEO (BHS) to nieetyczne działania służące uzyskaniu wysokich pozycji serwisu w wynikach organicznych. Są one sprzeczne ze wskazówkami dla webmasterów i pozycjonerów określanymi przez Google, ale zazwyczaj umożliwiają osiągnięcie w krótkim czasie wysokich wyników w rankingach wyszukiwarek. Nazwa BHS nawiązuje do westernów, w których negatywni bohaterowie nosili zazwyczaj czarne kapelusze.

Co to znaczy Black Hat SEO?

Black Hat SEO obejmuje działania nieetyczne. Co to znaczy konkretnie? Otóż BHS polega na tworzeniu strony internetowej stricte pod wyszukiwarki, a nie dla użytkowników. Witryny tego rodzaju nie odpowiadają na zapotrzebowanie odwiedzających serwis i nie mają na celu ich zaciekawić, ale służą przede wszystkim spełnieniu wymogów algorytmów wyszukiwarek. BHS wykorzystuje takie metody jak kupowanie linków i systemy wymiany linków. Do technik tego rodzaju zalicza się również ukrywanie tekstu (np. umieszczanie treści białą czcionką na białym tle) czy nienaturalne stosowanie exact match anchorów. Jedną z metod BHS jest też przeładowanie witryny frazami. Keyword stuffing bywa często stosowany nieświadomie, zwłaszcza przez osoby początkujące w SEO. Nienaturalne upychanie słów kluczowych i zamieszczanie ich na podstronie w jak największej ilości, bez stworzenia ciekawej, merytorycznej treści, to jednak prosty sposób na otrzymanie kary od Google.

Należy bowiem mieć na uwadze, że wykorzystywanie Black Hat SEO zazwyczaj skutkuje nałożeniem kary przez roboty Google. Wyszukiwarka może obniżyć pozycję witryny w wynikach organicznych, nałożyć filtr na stronę lub całkowicie wykluczyć ją z wyników wyszukiwania. W krótkim okresie BHS może wpłynąć pozytywnie na wyniki serwisu, ale w dłuższej perspektywie stosowanie nieetycznych metod zawsze kończy się źle – zazwyczaj dużymi stratami, w tym zwłaszcza finansowymi i wizerunkowymi.

Black Hat SEO a White Hat SEO

Black Hat SEO stanowi przeciwieństwo White Hat SEO, czyli działań etycznych i zgodnych z wytycznymi Google, które mają na celu wzrost pozycji w rankingu wyszukiwarki. WHS wyklucza stosowanie spamu, wykorzystanie metod kupowania albo wymiany odnośników, jak również „upychania na siłę” słów kluczowych w witrynie. W ramach White Hat SEO linki organiczne i tematyczne powinny być pozyskiwane w uczciwy i naturalny sposób. Istotą WHS jest też, w przeciwieństwie do BHS, stworzenie witryny przyjaznej nie tylko algorytmom Google, ale przede wszystkim użytkownikom, bogatych w interesujące i merytoryczne treści. Stosowanie WHS nie grozi nałożeniem na witrynę filtra bądź kary przez Google.