Canonical czy też – jak zwykliśmy spolszczać – kanonikal to metatag, za którego pośrednictwem wskazuje się wyszukiwarce tzw. adres kanoniczny (czyli oryginalny, właściwy) prowadzący do konkretnych zasobów umieszczonych w internecie. Istota jego działania sprowadza się do rozwiązywania problemów z duplikującymi się w obrębie serwisu podstronami. W związku z tym wspomniany metatag jest powszechnie wykorzystywany w ramach szeroko rozumianego SEO.
Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie. Załóżmy, że do pojedynczej podstrony danego serwisu prowadzą dwa poniższe adresy internetowe (jeden z prefiksem www, drugi bez niego):
– www.przykladowastrona.pl/przykladowyartykul,
– przykladowastrona.pl/przykladowyartykul.
W takiej sytuacji pojedynczy zasób umieszczony w internecie traktowany jest przez wyszukiwarkę jako dwa osobne, jednak duplikujące się nawzajem. Aby uniknąć zatem efektu duplicate content, w ramach pliku reprezentującego powyższy zasób można umieścić właśnie kanonikala. Będzie on stanowić dla wyszukiwarki sugestię odnośnie do tego, który z adresów jest tym właściwym.
Link kanoniczny – wykorzystanie
Kanonikal należy umieszczać w sekcji nagłówka dokumentu HTML posługując się tagiem rel=”canonical” zgodnie z poniższym schematem:
rel=”canonical” href=”https://adresTwojejStrony.pl/podstrona1/podstrona2″ />
Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że – tak jak wspomnieliśmy wcześniej – adres kanoniczny jest dla wyszukiwarki wyłącznie sugestią i nie wymusza obligatoryjnie zwrócenia użytkownikowi wskazanej w ramach niego podstrony. Ponadto ma szansę odnieść pożądany skutek tylko wtedy, gdy określona podstrona jest już zindeksowana.