Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest Canonical? – definicja

Canonical czy też – jak zwykliśmy spolszczać – kanonikal to metatag, za którego pośrednictwem wskazuje się wyszukiwarce tzw. adres kanoniczny (czyli oryginalny, właściwy) prowadzący do konkretnych zasobów umieszczonych w internecie. Istota jego działania sprowadza się do rozwiązywania problemów z duplikującymi się w obrębie serwisu podstronami. W związku z tym wspomniany metatag jest powszechnie wykorzystywany w ramach szeroko rozumianego SEO.

Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie. Załóżmy, że do pojedynczej podstrony danego serwisu prowadzą dwa poniższe adresy internetowe (jeden z prefiksem www, drugi bez niego):

– www.przykladowastrona.pl/przykladowyartykul,

– przykladowastrona.pl/przykladowyartykul.

W takiej sytuacji pojedynczy zasób umieszczony w internecie traktowany jest przez wyszukiwarkę jako dwa osobne, jednak duplikujące się nawzajem. Aby uniknąć zatem efektu duplicate content, w ramach pliku reprezentującego powyższy zasób można umieścić właśnie kanonikala. Będzie on stanowić dla wyszukiwarki sugestię odnośnie do tego, który z adresów jest tym właściwym.

Link kanoniczny – wykorzystanie

Kanonikal należy umieszczać w sekcji nagłówka dokumentu HTML posługując się tagiem rel=”canonical” zgodnie z poniższym schematem:

rel=”canonical” href=”https://adresTwojejStrony.pl/podstrona1/podstrona2″ />

Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że – tak jak wspomnieliśmy wcześniej – adres kanoniczny jest dla wyszukiwarki wyłącznie sugestią i nie wymusza obligatoryjnie zwrócenia użytkownikowi wskazanej w ramach niego podstrony. Ponadto ma szansę odnieść pożądany skutek tylko wtedy, gdy określona podstrona jest już zindeksowana.