Internet zaczyna dziś przypominać dawne rynki miast. Tak samo jak kupcy na straganach, którzy prześcigali się w krzykliwych szyldach i kolorowych namiotach, tak i dziś przedstawiciele branży e-commerce (czyli wirtualnych sklepów) robią, co mogą, aby zwiększyć w sieci swoją widoczność, być zawsze o krok przed konkurencją.
Mamy świadomość, że bez klientów nie ma sprzedaży, niezależnie od tego czy rozmawiamy o sklepie stacjonarnym czy internetowym. Zdajemy sobie sprawę, że przyświeca Ci jeden cel – dotrzeć do jak największej liczby osób, którym będzie można sprzedać oferowane produkty. Mechanizmy SEO są niezwykle pomocne w tym procesie, warto jednak pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego z kilku powodów może być bardziej skomplikowane niż zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarce dla klasycznej witryny usługowej.
Jeżeli nie sprzedajesz własnych wyrobów, a dystrybuujesz te same produkty które posiada wielu innych sprzedawców, to sam rozumiesz, że nim ujmiesz klienta za serce ceną i obsługą musisz wyróżnić się wśród tych „innych” w Google. Trudność tego zadania najczęściej wynika z tego, że sklepy to bardzo rozbudowane serwisy, z dużą ilością podstron, głównie dotyczących produktów. Chcąc osiągać satysfakcjonujące wyniki konieczne będzie dostosowanie do wymogów pozycjonowania każdej z nich, tak, aby np. mydełko brzoskwiniowe nie odbierało ruchu pojemnikowi na sam detergent. Wiąże się to z dużym nakładem pracy, a rezultaty nie przyjdą z dnia na dzień – uzbroić trzeba się więc w cierpliwość
Z podjęciem działań przez firmę zajmująca się SEO wiąże się optymalizacja całego serwisu. Szczegółowy audyt pozwoli rozeznać się, czy strona spełnia w ogóle określane przez Google wytyczne i jaki będzie zakres prac koniecznych do przeprowadzenia. Ogromny wpływ na to, czy efektywne pozycjonowanie sklepu internetowego będzie w ogóle możliwe, mają skrypt oraz platforma, na której umieszczony został nasz serwis. Niektóre z dostępnych na rynku systemów są do działań SEO przystosowane lepiej, inne gorzej. Do polecanych platform e-commerce należą między innymi Shopper oraz Prestashop, które poza posiadaniem przystępnych i intuicyjnych paneli zarządzania, oferują takie ułatwienia jak automatyczne przekierowania czy zabezpieczenia przed duplikatami.
Nieodpowiedni wybór oprogramowania może sprawić, że witryna nie będzie posiadać przystępnej nawigacji, bądź też wydłuży się czas wczytywania serwisu. To negatywnie odbije się, nie tylko na ocenie robota Google, ale również na „User Experience”, czyli wrażeniach, jakie towarzyszą użytkownikowi w czasie przeglądania strony. Kiedy w stacjonarnym sklepie nie potrafimy znaleźć interesującego nas produktu i nie możemy liczyć na pomoc obsługi, wychodzimy. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych, po takich doświadczeniach szansa że jeszcze kiedykolwiek zrobimy zakupy w takim sklepie spada.
Dalsza optymalizacja polegać powinna na wypełnianiu serwisu unikalną treścią wysokiej jakości. Optymalnie nasycone frazami opisy kategorii i produktów pozwolą użytkownikom łatwiej dotrzeć na interesujące ich podstrony, a jeśli dodatkowo znajdą oni na nich wartościowe informacje, rośnie szansa nie tylko na dokonanie zakupu teraz, ale również w przyszłości, kiedy klient do nas wróci.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest umiejętny dobór słów kluczowych. Jeżeli sklep zostanie zoptymalizowany na właściwe frazy, jego szansa na pojawienie się w czołówce wyników wyszukiwania wzrośnie. Lepsza widoczność przekłada się na większą liczbę odwiedzin, a ta na wyższą sprzedaż. Pamiętaj jednak, o czym już mówiliśmy, że w obrębie każdej branży panuje ogromna konkurencja, a zasób oferowanych produktów często jest podobny.
Sposobem na wyprzedzenie konkurencji mogą być frazy typu longtail. Są one specyficzne i precyzyjne, ponieważ zawierają większą ilość informacji. Użytkownicy, którzy wpisują je w polu wyszukiwarki to świadomi konsumenci, dokładnie wiedzą, jakiego produktu poszukują i są zdecydowani na ich zakup.
Z tego powodu operowanie długimi frazami nie tylko znacznie ułatwia zdobycie wysokiej pozycji na konkretne zapytanie, ale również podnosi współczynnik konwersji – możemy liczyć, że jeśli użytkownik wpisujący w wyszukiwarkę słowa kluczowe z długiego ogona znajdzie na naszej stronie to, czego poszukuje, wykona akcję, na której nam zależy – czyli w tym przypadku dokona zakupu.
Powodzenie biznesu e-commerce w dużej mierze zależy od tego, czy potencjalni klienci będą w stanie odnaleźć Twój sklep internetowy na tle konkurencji. Działania pozwalające na poprawę widoczności sklepu opierają się nie tylko na pozycjonowaniu, ale również dostosowaniu serwisu do potrzeb użytkownika i już od początku budowania strony nie powinno się zapominać o żadnym z tych czynników.
Biorąc pod uwagę, jak szybko rozwija się wirtualna sprzedaż i jak duża konkurencja panuje pomiędzy poszczególnymi sklepami internetowymi, odpowiedź na to pytanie powinna nasuwać się sama. Jak wynika z przeprowadzanych badań polski rynek e-commerce wart jest ponad 40 miliardów złotych, a jeśli wierzyć przewidywaniom, do końca 2020 roku ta wartość może wzrosnąć niemal dwukrotnie. W sieci spotkamy nie tylko oferty światowych gigantów, ale również wiele niszowych sklepów, gdzie sprzedawane są produkty wytwarzane samodzielnie.
Takie czynniki jak upowszechnienie korzystania z urządzeń mobilnych, rosnąca liczba użytkowników Internetu, a także ograniczenia dotyczące handlu w niedziele sprawiają, że ludzie coraz częściej decydują się na kupowanie on-line. Mowa tu nie tylko o okazyjnych zakupach takich jak odzież czy prezenty pod choinkę, ale także artykułach codziennego użytku i żywności. Zwolennicy internetowego shoppingu wśród jego zalet wskazują przede wszystkim oszczędność czasu, brak konieczności stania w kolejkach i konfrontacji z tłumem w galeriach handlowych. Zamówione towary zostaną dostarczone wprost pod drzwi, co również jest niezwykle wygodne. Kupując w Internecie, nie trzeba również ograniczać się jedynie do ofert lokalnych sprzedawców. Polacy co raz odważniej starają się kupować za granicą. Zyskując dostęp do ogromnej ilości produktów, całodobowo i bez wychodzenia z domu, e-zakupy dają przewagę nad tradycyjnymi. Klienci nie są zdani już jedynie na doradcę. Mogą porównywać setki towarów między sobą i zapoznawać się z opiniami innych kupujących. Stacjonarne sklepy nie dają tego typu swobody.
Szacuje się, że na polskim rynku zarejestrowanych jest około 29 tysięcy sklepów internetowych. Z roku na rok przybywa przedsiębiorców, którzy decydują się na rozpoczęcie tego typu działalności. Nie wszystkie serwisy e-commerce są w stanie utrzymać się w czołówce przez dłuższy czas, statystyki pokazują jednak, że te, które inwestują w rozbudowę i ciągły rozwój witryny, są w stanie wypracować sobie stabilną pozycję na rynku i przynosić zyski właścicielom. Dynamiczna sytuacja sklepów internetowych doskonale odzwierciedla panującą pomiędzy tego typu serwisami konkurencję – chcąc rywalizować z najlepszymi trzeba stawiać na nowoczesne działania i wykorzystywać każdą możliwą ścieżkę dotarcia do potencjalnych klientów.
Osiągnięcie wysokiej i stabilnej pozycji w Google może być dla sklepu internetowego realną szansą na zwiększenie popularności marki i wzrost udziałów na rynku. Bez przemyślanej strategii SEO nie będzie to jednak możliwe. Pozycjonowanie e-sklepu, wsparte często dodatkowo kampanią Google Ads pozwoli wyróżnić się na rynku, pozyskiwać nowych klientów i zdobywać przewagę nad konkurencyjnymi witrynami. Ważne jest jednak, aby działania te były dokładnie dostosowane do potrzeb sklepu, dlatego dobrze powierzyć je w ręce doświadczonych specjalistów.
W agencji Pro Pozycje zdajemy sobie sprawę, jak trudne jest prowadzenie biznesu bez odpowiedniego marketingu w Internecie. Kompleksowe wsparcie z zakresu pozycjonowania sklepów internetowych, które Państwu oferujemy może poprawić widoczność serwisu i pozwoli mu osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. To jednak nie jedyne korzyści, które daje współpraca z nami.
Dla lepszego efektu strategię pozycjonowania sklepu internetowego warto wesprzeć dodatkowymi działaniami, takimi jak kampania Google Ads oraz obecność w mediach społecznościowych, które również wchodzą w zakres oferowanego przez agencję Pro Pozycje wsparcia.
Każdy serwis e-commerce ma swoją unikalną specyfikę, dlatego określenie kosztów pozycjonowania możliwe jest dopiero po przeanalizowaniu wszystkich cech witryny i określeniu zakresu koniecznych do wykonania prac. Przedstawienie sztywnej tabeli, byłoby trochę loterią, w której jedna ze stron mogłaby być stratna. W agencji Pro Pozycje inwestycja w działania SEO dla sklepu internetowego zawiera w sobie stałą usługę optymalizacji oraz rozbudowę serwisu, jednak w zależności od wielu czynników jej wartość może on się nieco różnić.
Wpływ na cenę może mieć przede wszystkim wielkość sklepu, czyli liczba podstron z kategoriami oraz oferowanych produktów. W trakcie działań może okazać się, że każda z nich zawiera niepożądane duplikaty i konieczne okaże się stworzenie od podstaw zupełnie nowych treści. Optymalizacja dużej witryny wymaga dużo większego nakładu pracy oraz poświęcenia więcej czasu na przygotowanie odpowiednich tekstów, co również będzie wiązało się z większym nakładem środków.
Wiele zależy także od branży, w której działa sklep. Osiągnięcie satysfakcjonującego wyniku w sektorze, w którym panuje duża konkurencja i dominują popularne marki będzie trudniejsze niż w tych niszowych. Wypracowanie stabilnej pozycji z pewnością chwilę potrwa, a także będzie wiązało się z koniecznością przeznaczenia na ten cel większych środków.
Na wartość inwestycji wpłynąć może również historia witryny – chodzi tu przede wszystkim o dotychczas podjęte w kwestii pozycjonowania sklepu działania oraz ewentualne kary i filtry nałożone na serwis przez Google. Niektórzy właściciele na własną rękę wprowadzają pewne czynności, które w praktyce mogą okazać się nie tylko nieskuteczne, ale nawet szkodliwe. Konieczność przeprowadzenia działań naprawczych to kolejny z czynników, który może zwiększać koszty pozycjonowania sklepu internetowego.
Należy też wspomnieć o samym silniku na którym zbudowana jest strona. W sieci dostępnych jest wiele platform umożliwiających stworzenie i prowadzenie sprzedaży przez Internet. Pozycjonowanie PrestaShop oraz Shoper jest stosunkowo wygodne i intuicyjne, istnieją jednak silniki o nieco bardziej skomplikowanej specyfice, współpraca z którymi potrafi być często problematyczna. Jeśli przeniesienie sklepu na bardziej optymalną pod względem działań SEO platformę okaże się niemożliwe, właściciele serwisu powinni liczyć się z tym, że cena jego pozycjonowania może okazać się wyższa.
W czasie ustalania kosztów ważne są również indywidualne preferencje i oczekiwania administratora sklepu. Jeżeli jego celem biznesowym są pozycje w Top 10 na wszystkie frazy musi liczyć się z tym, że raportowane wyniki najczęściej nie będą odwzorowywały rzeczywistości. Dziś na każdym komputerze strona może wyświetlać się na innej pozycji, przez co przy usłudze opartej o weryfikacje pozycji, budżet na SEO dla Twojego sklepu internetowego może zostać przepalony i nie przełożyć się na sprzedaż. Również tanie pozycjonowanie, które osiągnąć można poprzez automatyczne programy, nie charakteryzuje się tak wysoką skutecznością jak wsparcie profesjonalnej agencji i nie jest wspierane przez merytoryczne zaplecze. Każdemu właścicielowi biznesu zależy na korzystnych cenowo rozwiązaniach, ale z pewnością bardziej niż na rabacie zależy Ci na nowych klientach, prawda? Powierzenie działań SEO dla sklepu internetowego profesjonalistom będzie o wiele bardziej praktycznym i wymiernym rozwiązaniem, a oferta uwzględniająca potrzeby, nie tylko frazy, pozwoli na inwestowanie wymiernych środków w pozycjonowanie sklepu.
Zostaw do siebie kontakt, aby otrzymać precyzyjną wycenę!
Poznaj najciekawsze projekty, które zrealizowaliśmy i problemy, z którymi mieliśmy okazję się zmierzyć
5 minut. Tyle wystarczy, żeby dowiedzieć się więcej o tym jak możesz docierać do nowych klientów. Czy to dużo? To krócej niż:
– parzysz herbatę
– kupujesz obiad
– uruchamiasz ulubiony serial
Email kontakt@pro-pozycje.pl
Zadzwoń! 882 530 801