Pozycjonowanie lokalne, znane również jako local SEO (local Search Engine Optimization), obejmuje szereg działań, które mają na celu wypromowanie strony internetowej wyłącznie na rynku lokalnym. Może to dotyczyć nie tylko całego miasta, ale również samej dzielnicy bądź całego powiatu czy innego, wybranego regionu.
W firmie Pro Pozycje typ usługi dobieramy biorąc pod uwagę nie tylko konkurencyjność branży, ale również zasięg działania. Uważamy, że naciąganie lokalnych przedsiębiorców na globalne działania SEO, jest po prostu nie fair. Skoro promocja strony internetowej nie musi dotyczyć całego państwa, a tylko wybranego miasta, dzielnicy czy regionu, przed dokonaniem wyboru usługi warto zadać sobie pytanie: czy głównym celem promocji ma być sprzedaż internetowa, czy zależy nam na odwiedzinach klientów w punktach stacjonarnych? W przypadku tego drugiego wariantu, doskonałym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne. Pozwoli przy ograniczonym budżecie dotrzeć do właściwych klientów i nie zbankrutować.
Pozycjonowanie lokalne, znane również jako local SEO (local Search Engine Optimization), obejmuje szereg działań, które mają na celu wypromowanie strony internetowej wyłącznie na rynku lokalnym. Może to dotyczyć nie tylko całego miasta, ale również samej dzielnicy bądź całego powiatu czy innego, wybranego regionu.
Pozycjonowanie lokalne, tak jak zwykłe SEO, dzieli się na:
Znaczącą różnicą jest w tym przypadku dobór słów kluczowych – w pozycjonowaniu lokalnym wybierane są frazy zawierające interesujący nas region. Najczęściej będą one przybierać formę [fraza] + [geolokalizacja] w bezokoliczniku. Geolokalizacją może być gmina, powiat, miasto, dzielnica, województwo oraz każdy inny obszar. Co więcej, podczas prowadzonych prac nie trzeba skupiać się na wyłącznie jednym z nich – jedna fraza może być promowana na konkretne miasto, inna na całe województwo.
Współczesna wyszukiwarka internetowa Google jest w stanie rozpoznać lokalizację użytkownika, który wpisał zapytanie o produkt czy usługę. Na tej podstawie prezentuje mu wyłącznie wyniki, które dotyczą firm rzeczywiście mieszczących się w jego najbliższej okolicy. Przykładowo, poszukując restauracji z kuchnią włoską, Google może zaproponować Twój lokal znajdujący się nawet ulicę dalej!
Dodatkowo warto pamiętać, że zgodnie z badaniami, aż 88% zapytań w wyszukiwarce Google dotyczących lokalnych produktów i usług przełożyło się w ciągu 24 godzin na wizytę w oddziale stacjonarnym lub na kontakt telefoniczny do firmy. Na pewno widzisz w tym bardzo duży potencjał sprzedażowy, zdecydowanie warto walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google na zapytania geolokalizowane. Co więcej, aż 97% badanych użytkowników w 2017 roku potwierdziło, że dowiedzieli się o istnieniu firmy działającej na rynku lokalnym właśnie poprzez Internet!
Pozycjonowanie lokalne polecane jest firmom, które posiadają oddział lub oddziały w konkretnych, otwartych na odwiedziny klientów lokalizacjach. Dlaczego? Ta forma promocji ma skłonić użytkowników do odwiedzenia sklepu stacjonarnego czy też innego rodzaju obiektów bądź po prostu zwiększyć rozpoznawalność marki wyłącznie nakonkretnym obszarze. Pozycjonowanie lokalne zdecydowanie sprawdzi się w przypadku między innymi:
i innych działalności, którym zależy na pozyskaniu Klientów w najbliższej okolicy.
Sklepy, które prowadzą sprzedaż tylko i wyłącznie za pośrednictwem Internetu nie skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym – klienci nie będą mogli zapoznać się z ofertą „na żywo”. Za to takie działalności zdecydowanie wspomoże tradycyjne pozycjonowanie.
Rosnąca popularność local SEO
Obecnie mówi się, że każda działalność, która nie jest promowana w sieci, po prostu nie istnieje. Internet faktycznie daje znaczną przewagę, umożliwiając pozyskanie obecnych i potencjalnych klientów innego przedsiębiorstwa w miejscu w którym aktualnie się znajdują. Coraz więcej firm dostrzega korzyści z tej formy promocji, dlatego tak istotne jest jak najwcześniejsze dołączenie do wyścigu o widoczność w mapach Google. Jednocześnie, równie istotne jest zadbanie o pozytywny wizerunek w sieci – doskonała pozycja na nic się nie zda jeżeli opinie o działalności będą negatywne.
Rozwój technologii pomaga dziś Google precyzyjnie rozpoznać położenie użytkownika wyszukiwarki. Najczęściej ogranicza się to wyłącznie do miasta, jednak można łatwo zauważyć, że wyświetlone wyniki dotyczą rzeczywiście najbliższych lokalizacji. W jaki sposób Google jest w stanie tego dokonać?
Jak zawsze krótko i do sedna: geolokalizacja, to określenie geograficznego położenia osób. Najczęściej dokonywane jest to przy pomocy adresu IP, który wskazuje, gdzie użytkownik się obecnie znajduje. Co więcej, w przypadku smartfonów lokalizacja może zostać przedstawiona z najwyższą dokładnością dzięki GPS bądź nawet po prostu Wi-Fi czy innej formy połączenia z siecią. Telefon komórkowy stanowi odbiornik, który za zgodą użytkownika przekazuje aplikacjom jego bieżące położenie.
Czy geolokalizacja jest zawsze prawidłowa? Nie. Przykładowo, jeżeli użytkownik przeprowadzi się do innego państwa, adres IP może nadal przez pewien czas wskazywać poprzednią lokalizację. Istnieją również rozwiązania techniczne, przy pomocy których mnożna zafałszować położenie – np. zmieniając ustawienia w przeglądarce internetowej. Jednak warto pamiętać, że geolokalizacja ma za zadanie wyłącznie ułatwiać korzystanie z Internetu, lepiej dopasowując odpowiedzi do nawet tych niewskazanych potrzeb.
Google obecnie domyślnie wykorzystuje geolokalizację podczas wyświetlania wyników wyszukiwania na wpisane zapytanie. Jednak oprócz adresu IP (czy GPS/Wi-Fi w przypadku urządzeń mobilnych) weryfikuje również dotychczasowe zachowanie użytkownika wobec wyszukiwarki. Obejmuje to między innymi wpisane wcześniej zapytania oraz ustawienia przeglądarki, z której korzysta. Pozwala to na precyzyjniejsze dobranie wyników w przypadku wpisania zapytania o produkty czy usługi.
Warto również pamiętać, że obecnie wyniki lokalne najczęściej znajdują się nad organicznymi, co znacząco zwiększa ich widoczność! Dlatego pozycjonowanie firmy lokalnej może przyspieszyć i ułatwić osiągniecie celów biznesowych, na przykład przez zwiększoną sprzedaż.
Przykładowo, poszukując fryzjera użytkownikowi zależy, aby salon znajdował się w jego mieście, a nie na drugim końcu Polski. Właśnie dlatego Google zwraca tak szczególną uwagę na położenie użytkownika. Oczywiście, jeżeli użytkownik skorzysta z komputera w kompletnie innej części państwa, zobaczy prawdopodobnie całkowicie inne wyniki wyszukiwania. Jeżeli zależy mu na zobaczeniu firm, które świadczą usługi w innych miastach czy nawet państwach, wystarczy dopisać pożądany region do zapytania – wówczas Google zignoruje ustawienia przeglądarki oraz adres IP i w pełni dostosuje się do zapytania.
Pozycjonowanie firmy lokalnej kryje w sobie niezwykły potencjał, który właściwie wykorzystany może przynieść duży zysk. Badania firmy Hubspot pokazują, że prawie 46% wszystkich wpisanych zapytań dotyczy właśnie produktów oraz usług na rynku lokalnym. Jednocześnie firma Nectafy potwierdza, że 88% takich zapytań wiązało się z wizytą w sklepie bądź rozmową telefoniczną
(dane stale aktualizowane na: blog.hubspot.com/marketing/local-seo-stats).
Co więcej, pozycjonowanie lokalne to doskonałe rozwiązanie nie tyle dla dużych przedsiębiorstw, które posiadają dziesiątki oddziałów w całej Polsce, ale właśnie dla małych firm! Dlaczego?
Jeżeli posiadasz sklep stacjonarny i sprzedajesz przez Internet, istotnym jest, aby użytkownicy odwiedzili również sam obiekt, którego asortyment jest dodatkowo promowany w sieci. Jeżeli witryna pojawia się głównie użytkownikom z całej Polski, a bardzo rzadko tym z najbliższej okolicy, będzie o to trudno. Dlatego tak korzystne jest pozycjonowanie lokalne, które wykorzystuje geolokalizację użytkownika wyszukiwarki, a także wpisaną przez niego frazę z uwzględnioną lokalizacją (np. miastem).
Gdy produkty można kupić tylko i wyłącznie w sklepie stacjonarnym bądź usługi świadczone są tylko na określonym obszarze, pozycjonowanie lokalne jest niezbędne. Trafienie do użytkowników z niewłaściwej lokalizacji będzie wiązało się z brakiem możliwości osiągnięcia zysków. Jednocześnie, niewłaściwa promocja oferty w sieci może wywołać w użytkownikach negatywne odczucia – np. gdy wykonują telefon do firmy przewozowej i dowiadują się, że te usługi nie są realizowane w ich mieście.
W przypadku pozycjonowania firmy lokalnej konkurencja w zależności od działalności i lokalizacji może się zmniejszyć nawet do jednej czy dwóch firm. Nawet w większych miastach, gdzie istnieje wiele przedsiębiorstw o takiej samej działalności, obszar działania powoduje, że konkurentów nadal jest mniej, niż w przypadku promocji ogólnokrajowej. Lokalne SEO zapewnia znacznie większą szansę na przykucie uwagi użytkownika, który docelowo może stać się stałym klientem. A w przypadku rozwoju firmy (tym samym jej budżetu oraz oferty) można z powodzeniem rozszerzać promocję strony internetowej na kolejne obszary.
Pozycjonując stronę internetową na ogólne wyrażenia kluczowe nieunikniona jest rywalizacja z przedsiębiorstwami z całej Polski i nie tylko – każdemu z nich zależy na wyświetlaniu się na jak najwyższej pozycji na najpopularniejsze frazy. Niewielkie firmy bez pozycjonowania lokalnego często nie będą mogły pojawić się w tzw. top 10 wyników wyszukiwania (a nawet i na dalszych stronach) nie tylko ze względu na mniejszy budżet na działania marketingowe, ale często również z powodu mniejszej oferty oraz krótszej obecności na rynku.
Małe firmy często dysponują niewielkim budżetem na marketing. Dostępne środki przeznaczane są raczej na działania operacyjne lub obsługę klienta, przez co każdy wydatek na reklamę musi się zwracać. Jednocześnie usługa dostosowana do mniejszych firm powinna być porównywalnie tańsza, niż inne dostępne rozwiązania. To właśnie zapewnia lokalne SEO, ponieważ pozycjonując stronę internetową w sieci wyłącznie na określonym obszarze działania są:
Pozycjonowanie strony na rynku lokalnym obejmuje podobne działania, co tradycyjne SEO. Główną różnicą jest dobór słów kluczowych, które zawsze zawierają geolokalizację dotyczącą wybranego przez nas obszaru (zawężonego do dzielnicy bądź rozszerzonego do całego województwa). Pod ich kątem prowadzone są wszystkie prace, a także wszelkie dodatkowe działania, które mogą jeszcze lepiej wypromować witrynę na określonym terenie. Proces pozycjonowania lokalnego obejmuje przede wszystkim takie elementy, jak:
Podczas wyboru formy promocji firmy w sieci jednym z głównych czynników, na które zwraca się uwagę jest wartość inwestycji. Ta kwestia staje się niezwykle istotna w przypadku niewielkich firm, zazwyczaj posiadających mały budżet na jakiekolwiek działania marketingowe. Oczywiście, najlepszym działaniem jest pozycjonowanie ogólnokrajowe, jednak ze względu na wyższe koszty oraz dużą konkurencję nie jest wariantem optymalnym. Doskonałym rozwiązaniem będzie za to pozycjonowanie lokalne, które jest nie tylko tańsze, ale może również zapewnić realne zyski w stosunkowo krótkim czasie.
Lokalne SEO kierowane jest przede wszystkim do małych firm, które działają na rynku lokalnym oraz posiadają w obrębie tego terenu swoją siedzibę. Dzięki precyzyjnym działaniom na stronie, jak i poza nią, z ofertą firmy mogą zapoznać się użytkownicy, którzy znajdują się w obrębie tego samego obszaru. Jest to możliwe dzięki prowadzeniu prac pod kątem fraz lokalnych, czyli wyrażeń kluczowych z geolokalizacją, która będzie odpowiadać położeniu potencjalnych klientów. W ten sposób nie tylko zostaje określona grupa docelowa, ale również walka o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google odbywa się przeciwko innej, lokalnej konkurencji.
Pozycjonowanie firmy lokalnej jest tańsze niż tradycyjne SEO, jednakże określenie jego kosztów również jest uzależnione od szeregu czynników. Wśród nich można wymienić między innymi:
Zostaw do siebie kontakt, aby otrzymać precyzyjną wycenę!
Poznaj najciekawsze projekty, które zrealizowaliśmy i problemy, z którymi mieliśmy okazję się zmierzyć
5 minut. Tyle wystarczy, żeby dowiedzieć się więcej o tym jak możesz docierać do nowych klientów. Czy to dużo? To krócej niż:
– parzysz herbatę
– kupujesz obiad
– uruchamiasz ulubiony serial
Email kontakt@pro-pozycje.pl
Zadzwoń! 882 530 801