Webinarium w ostatnich latach zyskuje na popularności. Często bywa mylone z wideokonferencją, jednakże pomiędzy tym dwoma pojęciami występują pewne różnice. Co to jest webinar?
Webinar to internetowe seminarium informacyjne lub szkoleniowe, prowadzone w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem technologii webcast. Podczas transmisji online wyświetlane są prezentacje multimedialne, a także dodatkowe materiały, takie jak np. bibliografie czy artykuły eksperckie. Ponadto w trakcie webinariów prowadzone są też ćwiczenia szkoleniowe. Prowadzący pozostaje przy tym w stałym kontakcie z uczestnikami webinarium i wchodzi z nimi w bezpośrednie interakcje. W przeciwieństwie do wideokonferencji w trakcie webinariów tylko prowadzący (może to być nawet kilka osób) mają włączone kamery i mikrofony, jednakże uczestnicy mogą w każdej chwili poprosić o udzielenie głosu, wysłać wiadomość do prowadzącego albo napisać do niego wiadomość.
Webinaria są organizowane przede wszystkim celem kreowania wizerunku przedsiębiorstwa jako eksperta w danej dziedzinie oraz budowania świadomości marki na rynku. Dzięki nim firma może tworzyć swój profil ekspercki, stając się tym samym autorytetem w swojej branży. Webinaria pozwalają też firmie wzmocnić relacje z dotychczasowymi klientami oraz zaprezentować się nowym klientom.