Zbanowanie to pojęcie kojarzone przede wszystkim z forami internetowymi – użytkownicy, którzy zachowują się niezgodnie z regulaminem forum, mogą zostać zbanowani, czyli usunięci z portalu, bez możliwości zalogowania, powtórnej rejestracji i dodawania postów. Wyróżnia się kilka rodzajów banów: czasowe (nakładane na określony czas, np. godzinę), stałe, jak również ograniczone, które obejmują np. tylko możliwość odczytywania postów, bez ich pisania czy edytowania. Blokady tego rodzaju mogą odnosić się do konta użytkownika lub adresu sieciowego, z którego korzysta.
Specjalistom SEO i webmasterom termin ten jest znany również z innej przyczyny. Co to jest banowanie i kiedy się je stosuje?
Co to znaczy zostać zbanowanym?
Ban Google (znany także jako: ban, zbanowanie, wykluczenie z indeksu) to forma kary nakładana przez roboty Google na witrynę za stosowanie praktyk, które są niezgodne z wytycznymi dla webmasterów ustalonymi przez technologicznego giganta. „Zbanować stronę” może oznaczać dwie rzeczy. Pierwszy rodzaj kary nałożony przez Google to całkowity ban, który oznacza, że serwis przestaje być widoczny dla algorytmów wyszukiwarek. W rezultacie strona zostaje wykluczona z indeksu i nie pojawia się w wynikach organicznych Google. Drugim typem jest tzw. kara ręczna, która polega na zastosowaniu filtrów powodujących spadek pozycji domeny. Od tej formy ograniczenia możemy się odwołać do supportu Google.
Za co można dostać bana?
Dostać bana od Google można za nieetyczne działania, niezgodne z wymogami firmy. Należą do nich m.in.: maskowanie zawartości, czyli prezentowanie innej treści na stronie użytkownikom, a innej wyszukiwarkom, powielanie treści oraz ukrywanie jej na stronie, np. za pomocą tekstu w kolorze tła. Ponadto Google może zbanować stronę za korzystanie z systemu wymiany linków, kupowanie odnośników, ukrywanie linków na stronie oraz stosowanie innych działań z zakresu Black Hat SEO.
Ban na stronie a SEO
Ban od Google sprawia, że witryna przestaje się pojawiać w organicznych wynikach wyszukiwania i nie jest widoczna dla użytkowników. Nawet jeśli wcześniej osiągała wysokie pozycje w rankingu, nagle je traci. Ban niweczy zatem wszystkie wcześniejsze wysiłki dotyczące pozycjonowania, czynione przez specjalistów SEO i webmasterów.
Jak pozbyć się bana od Google?
Niestety ban od Google jest nieodwracalny. Tym samym zidentyfikowanie przyczyny kary i zlikwidowanie jej nie spowoduje powrotu do sytuacji sprzed zbanowania. Dlatego warto być ostrożnym i unikać ryzykownych praktyk, które krótkotrwale podniosą wyniki serwisu, a wykryte przez Google będą skutkować zniknięciem z sieci.