Algorytm to sposób postępowania albo ciąg działań prowadzących do realizacji konkretnego zadania bądź rozwiązania określonego problemu w skończonym czasie. Z algorytmów korzystają m.in. wyszukiwarki internetowe, takie jak: Google, Yandex, Baidu, Yahoo czy Bing.
Jak działa algorytm Google?
Wiedząc już, czym jest algorytm, warto sprawdzić, jaki jest jego sposób działania. Za przykład niech posłużą algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie, czyli Google. Na początku swego istnienia opierała się ona na względnie łatwym sposobie klasyfikowania witryn w internecie. Najważniejszym czynnikiem rankingowym algorytmu była ilość cytowań, czyli linków prowadzących do konkretnego serwisu. Na tej podstawie algorytm Google PageRank wskazywał pozycję strony internetowej w rankingu na konkretną frazę.
Od tego czasu wiele się zmieniło. Powstało sporo nowych, znacznie bardziej skomplikowanych algorytmów, które funkcjonują na różnych etapach klasyfikacji witryn. W efekcie końcowym ich zadaniem jest wyświetlenie w organicznych wynikach serwisu, który najlepiej odpowiada na pytanie użytkownika. Obecnie Google wykorzystuje mnóstwo zaawansowanych technologicznie rozwiązań i algorytmów, m.in. służących do wyłapywania prób manipulowania czynnikami rankingowymi, zrozumienia intencji internauty oraz walki z osobami naruszającymi prawa autorskie. Algorytmy zajmują się też ocenianiem jakości witryn, a także odpowiadają za to, jak przedstawiają się wyniki w wyszukiwarce Google.
Najpopularniejsze algorytmy Google
Poza PageRank firma Google stworzyła też wiele innych znanych algorytmów, takich jak:
- Gołąb (Pigeon),
- BERT,
- Koliber (Hummingbird),
- Pingwin (Penguin),
- Panda,
- RankBrain.
PageRank to jeden z pierwszych i najważniejszych algorytmów służących do indeksowania i oceny jakości witryn w sieci. Jego zadaniem jest ważenie jakości odnośników prowadzących do witryny. To oznacza, że jeśli dobrej jakości i pozytywnie oceniana przez Google witryna linkuje do innego serwisu, to owa linkowana witryna uzyskuje wyższą rangę w rankingu Google.
Algorytm Pingwin sprawdza linki prowadzące do serwisu. Określa ich jakość, zwłaszcza pod kątem tego, czy nie pochodzą one z tzw. farm linków, czyli serwisów, na których znajdują się jedynie odnośniki prowadzące do innych witryn. Głównym zadaniem Pingwina jest zatem walka ze spamem i nieetycznymi formami marketingu i SEO.
Algorytm Panda ocenia natomiast strony www pod kątem treści, blokuje duplikaty i witryny z plagiatami. Algorytm Gołąb dopasowuje wyniki wyszukiwania do geolokalizacji użytkownika. Z kolei algorytm Koliber analizuje intencje wyszukiwania i przypasowuje wyniki do konkretnych zapytań.
Częstotliwość aktualizacji algorytmów
W przypadku Google, jak zresztą również innych wyszukiwarek, mniejsze lub większe aktualizacje algorytmu są wykonywane prawie codzienne. Od czerwca 2019 roku Google z wyprzedzeniem informuje o największych zmianach w głównym algorytmie. Komunikaty te nie obejmują natomiast informacji dotyczących tego, co konkretnie zostanie zmienione w algorytmie.