Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest CMS? – Definicja

Content Management System (CMS) to oprogramowanie składające się na system zarządzania treścią na stronie internetowej. Rozwiązanie tego rodzaju cieszy się dużą popularnością, ponieważ umożliwia tworzenie, edytowanie i rozbudowywanie treści na stronach internetowych osobom nieposiadającym wiedzy dotyczącej języków takich jak HTML, CSS, SQL, PHP czy JavaScript. Intuicyjne interfejsy paneli administracyjnych CMS są znacznie przyjemniejsze oraz prostsze w obsłudze w porównaniu do klasycznych edytorów tekstowych.

Dodawanie elementów na stronę odbywa się bardzo często metodą drag n’ drop, polegająca na „przeciąganiu” interesujących nas elementów i „upuszczaniu” ich myszką w odpowiedniej pozycji. Jest to z pewnością bardzo wygodne rozwiązanie umożliwiające zarządzanie nie tylko treścią, ale i strukturą elementów na danej stronie internetowej.

Jakie możliwości oferuje CMS?

Systemy CMS umożliwiają także tworzenie stron na podstawie przygotowanych wcześniej szablonów. Takie rozwiązanie znacznie przyśpiesza oraz ułatwia tworzenie prostych stron internetowych, ponieważ obsługiwanie interfejsu CMS nie wymaga wiedzy z zakresu programowania oraz zarządzania serwerami. Ręczne dodawanie plików statycznych HTML do odpowiedniego katalogu mieszczącego się na danym serwerze jest często przyczyną problemów z prawidłowym wyświetlaniem nowych lub zmodyfikowanych elementów na stronie.

Tworzenie odpowiednich dostępów oraz uprawnień dla mniej technicznych użytkowników, umożliwiających przykładowo dostęp do serwera za pośrednictwem FTP, stanowi dodatkowe zagrożenie oraz zwiększa ryzyko awarii. Nowoczesne systemy CMS potrafią automatycznie aktualizować pliki oraz tworzyć kopie zapasowe danych, które gwarantują, że wprowadzone zmiany nie będą przyczyną kilkudniowej awarii. System zarządzania treścią świetnie sprawdza się w przedsiębiorstwach, które nie mają wielu pracowników w działach IT. CMS pozwala zoptymalizować koszt tworzenia, utrzymania oraz rozwijania strony, będącej wizytówką danego przedsiębiorstwa.

Jakie rodzaje CMS istnieją na rynku?

Dostępne na rynku CMS-y podzielić można kilka rodzajów w zależności od przeznaczenia, zastosowania albo potencjalnych kosztów związanych z abonamentem lub zleceniem stworzenia dedykowanego systemu zarządzania treścią. Ze względu na przeznaczenie docelowej witryny wyróżnić można serwisy takie jak e-sklepy, fora, portale informacyjne, wizytówki, portfolio, blogi itp. Systemy CMS mogą występować zarówno w wariancie bezpłatnym, czyli Open Source (przykładowo WordPress, Drupal, Joomla), jak i w postaci modułowych rozwiązań abonamentowych (np. Magento, Shoper). Najbardziej kosztownym rozwiązaniem jest oczywiście stworzenie własnego unikalnego CMS, jednak w dłuższej perspektywie może być tańsze niż abonament. Ze względu na zastosowanie, systemy CMS podzielić można na:

  • systemy zarządzania dokumentami,
  • systemy zarządzania wiedzą,
  • systemy zarządzania zasobami cyfrowymi,
  • systemy zarządzania obiegiem treści,
  • systemy zarządzania treścią na stronie.

CMS-y świetnie sprawdzają się w segmencie SMB (Small Medium Business) oraz w przypadku większych przedsiębiorstw Enterprise o globalnym zasięgu.

Czym charakteryzuje się Joomla?

Jest to system zarządzania treścią na stronie wykorzystujący język PHP oraz bazy danych MySQL. Jest on bardzo często wybierany, ponieważ Joomla to narzędzie rozpowszechniane na zasadach wolnego oprogramowania (free software). W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą swobodnie modyfikować, kopiować oraz rozpowszechniać stworzony kod bez ograniczeń związanych z prawami autorskimi. System ten jest znany w Polsce od wielu lat, dzięki czemu dostępnych jest dużo materiałów dotyczących konfiguracji poszczególnych modułów oraz materiałów szkoleniowych.

Dlaczego WordPress jest tak często wybierany?

WordPress w 2020 roku był jednym z najczęściej wybieranych systemów CMS na całym świecie. Na tle konkurencji wyróżniał się ogromną popularnością, ponieważ szacuje się, że blisko 40% użytkowników CMS korzysta właśnie z WordPressa. Jest to otwarte oprogramowanie, które umożliwia tworzenie licznych aplikacji, blogów i witryn internetowych. Ma on również tysiące darmowych wtyczek, które zwiększają funkcjonalność oraz atrakcyjność stworzonych projektów. To doskonałe narzędzie dla osób stawiających pierwsze kroki w temacie tworzenia własnej strony czy bloga.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to otwarte oprogramowanie stworzone z myślą o twórcach sklepów internetowych. Korzystają z niego najczęściej e-sklepy z segmentu MŚP, ponieważ jest ono darmowe. Od użytkowników nie jest pobierana opłata abonamentowa ani procent od sprzedaży. Szacuje się, że obecnie z PrestaShop korzysta blisko 300 000 sprzedawców.