Heatmap to bardzo przydatna i skuteczna metoda sprawdzenia aktywności użytkowników strony internetowej. Czym dokładnie jest i jakie daje korzyści?
Heatmap – co to jest?
Heatmap (inaczej: mapa ciepła) to narzędzie analityczne służące wskazaniu aktywności osób przeglądających witrynę. W formie graficznej pokazuje, jak odwiedzający witrynę się na niej zachowują. Narzędzie to wskazuje zatem, jakie elementy są podświetlane albo klikane przez użytkowników, które nagłówki przyciągają najwięcej uwagi i generują najwięcej kliknięć oraz jakie rodzaje grafik i zdjęć przyciągają uwagę internauty. Ponadto dzięki mapie ciepła można określić, czy użytkownik widzi formularz służący do zapisania się na listę mailingową (mała liczba zapisów może bowiem wynikać z tego, że jest on słabo widoczny dla odbiorców) oraz co odciąga jego uwagę od głównych treści.
Heatmap korzysta ze spektrum barw warm-to-cool, w którym ciepłe kolory wskazują strefy, które najbardziej przyciągają uwagę, a zimne – miejsca, które są najmniej angażujące. Narzędzie to jest bardzo przydatne do celów optymalizacyjnych serwisu pod kątem UX.