Zarówno pozycjonowanie stron www, jak i inne rodzaje marketingu online, wykorzystują słowa kluczowe, czyli zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę internetową. Umiejętnie dobierane frazy bardzo często decydują o sukcesie kampanii reklamowej, dlatego do planowania słów należy podejść ze szczególnym zaangażowaniem. Specyficzną kategorię fraz stanowią zapytania z tzw. długim ogonem (ang. long tail). Czym jest marketing oparty o długi ogon, kiedy i dlaczego warto używać long taili i jak wykorzystywać złożone zapytania w pozycjonowaniu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Czym jest long tail?
Frazy określane mianem długiego ogona to wielowyrazowe, dłuższe wyrażenia, używane przez użytkowników wyszukiwarek internetowych. Frazą long tail jest np. zapytanie: „projekty domów parterowych z poddaszem i piwnicą”, używane alternatywnie do frazy generycznej: „projekty domów”. Jak widać, fraza z długim ogonem znacznie precyzyjniej opisuje oczekiwania potencjalnego klienta, który jasno i dokładnie formułuje swoje potrzeby.
Co daje stosowanie fraz z długim ogonem?
Z punktu widzenia osoby prowadzącej marketing internetowy sklepu online, to, że ktoś używa frazy z długim ogonem, może oznaczać, że jest bardziej zdecydowany na zakup niż użytkownik wpisujący wyłącznie frazę generyczną. Stosowanie zapytań long tail to sygnał, że osoba po drugiej stronie szuka konkretnego produktu lub usługi, przez co wzrasta prawdopodobieństwo pozyskania konwersji. Oparcie strategii SEO lub działań PPC o frazy z długim ogonem może więc zaowocować znacznym wzrostem sprzedaży w stosunku do promowania sklepu, lub strony www wyłącznie na frazy generyczne.
Najważniejsze zalety stosowania fraz long tail
Osoby, które mają jasno sprecyzowane oczekiwania i poszukują w sieci konkretnych produktów, oczekują, że znajdą ofertę idealnie dopasowaną do ich potrzeb. Warto jednak pamiętać, że włączając do swojego strategii SEO frazy long tail, możesz zyskać znacznie więcej niż tylko zwiększenie sprzedaży. Do najważniejszych zalet stosowania long taili, należą m.in.:
– lepsza rozpoznawalność marki,
– budowanie eksperckiego wizerunku,
– zwiększanie zaangażowania użytkowników witryny,
– wyższa skuteczność działań remarketingowych,
– pozyskiwanie leadów oraz konwersji od osób o wyraźnie sprofilowanych potrzebach.
Wiesz już, co to jest marketing oparty o long tail? To proces dający wielowymiarowe korzyści, jednocześnie wymagający większego zaangażowania i dokładniejszego monitorowania słów kluczowych. Warto w tym celu wykorzystywać zaawansowane narzędzia SEO, jak chociażby Google Keywords Planner, pozwalający precyzyjnie dobierać słowa kluczowe z długim ogonem do własnej oferty oraz potrzeb internautów.
Frazy long tail, a frazy generyczne – podstawowe różnice
Jak już wspomnieliśmy, fraza z długim ogonem jest znacznie bardziej rozbudowana i precyzyjna od wyrażenia generycznego. Sama konstrukcja zapytania wpisywanego w pasek wyszukiwarki przekłada się na konkretne zachowania i efekty z punktu widzenia marketingu internetowego oraz wyników sprzedaży. Generyczne słowa kluczowe wyszukiwane są znacznie częściej niż frazy long tail, jednak mniejszy odsetek internautów używających tego typu zapytań finalizuje transakcję. Zapytania z długim ogonem, choć cieszą się mniejszą popularnością, zwykle stosowane są przez osoby znacznie bardziej przekonane do kupna, będące o krok dalej na ścieżce zakupowej.
W kontekście planowania działań SEO i konstruowania budżetu bardzo ważne jest to, że frazy long tail, mimo że generują więcej konwersji, są znacznie mniej popularne od fraz prostych i krótkich. Mniejsza konkurencyjność słów pozwala więc obniżyć wydatki na pozycjonowanie bez obaw o zmniejszenie liczby konwersji. Pozycjonowanie sklepu lub stron www w oparciu o wyrażenia niszowe pozwala uniknąć konkurencji z dużymi graczami z branży, których miesięczny budżet na SEO wynosi kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dzięki tak wysokim nakładom są one w stanie skutecznie pozyskiwać ruch z zapytań ogólnych, które ze względu na swoją dużą konkurencyjność, należą do najdroższych.
Pozycjonowanie long tail – to się opłaca!
Pozycjonowanie witryny na frazy niszowe, wykorzystujące długie ogony i precyzyjne zapytania, często pozwala znacznie szybciej cieszyć się efektami działań SEO. Jest to oczywiście związane z mniejszą konkurencją. Docieranie do osób realnie zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą sprawia również, że pozyskiwany ruch jest znacznie bardziej wartościowy, ponieważ częściej przekłada się na wymierne efekty sprzedażowe.