Trudno sobie wyobrazić firmę, o której nie ma żadnej informacji w sieci. Prawda jest taka, że firm, które nie prowadzą działań w internecie i mediach społecznościowych nie traktuje się poważnie. Jeśli chcesz poważnie traktować swój biznes, musisz być obecny w Internecie, najlepiej w dwojaki sposób.
Obok zwykłej strony opisującej Twoją działalność powinieneś zorientować się na bezpośredni kontakt z klientem. Mowa tu nie tylko o portalach społecznościowych czy odpowiadaniu na komentarze na naszej stronie. Równie skuteczną strategią jest prowadzenie bloga firmowego, który umożliwi dzielenie się interesującymi studiami przykładów i wydarzeniami z życia firmy z naszymi klientami.
Blog firmowy – dlaczego warto go prowadzić?
Powodów jest przynajmniej kilkanaście. Google potrafi odróżnić treści wartościowe dla użytkownika, eksperckie i unikalne od przepisywanych naprędce, a nasi klienci nie są naiwni. Po przeczytaniu kilku zdań wiedzą, czy mają do czynienia ze zwykłą, tanią reklamą, czy też z jakościowym tekstem.
Blog firmowy buduje prestiż Twojej firmy. Im bardziej wartościowe (eksperckie) publikujesz artykuły, tym wzbudzasz większy szacunek potencjalnego klienta, jawiąc się jako specjalista w swoim temacie. Nie bój się publikować treści, które dzielą się wiedzą o usłudze z potencjalnym klientem.
Ponadto blogi firmowe oferują optymalizację SEO pod kątem long tail – długiego ogona.
Dobry copywriter stworzy content, który będzie odpowiadał częstym zapytaniom internautów, co z kolei bezpośrednio przełoży się na ruch na stronie.
Kolejną zaletą prowadzenia bloga jest możliwość pozyskiwania linków. Jeśli publikujesz dobry, unikalny content jest duża szansa, że ktoś podzieli się nim „na fejsie” bądź odniesie się do niego we własnym wpisie. W taki sposób poszerzysz krąg potencjalnych klientów.
Bardzo dużą zaletą blogów firmowych jest także fakt, że prowokują one do interakcji. Komentarze zostawiane przez Internautów to prawdziwa kopalnia wiedzy, umożliwiająca prowadzenie dialogu z naszymi klientami. Z punktu widzenia SEO, komentarze zostawiane pod artykułami to dodatkowa treść, która wzbogaca i wzmacnia naszą stronę.
Należy jedynie dbać o to, by odsiewać spam (np. przy pomocy wordpressowej wtyczki akismet) i moderować dyskusję.
No dobrze. Skoro wiemy już, dlaczego prowadzenie bloga firmowego jest szalenie skuteczne w marketingu, skupmy się na kwestiach technicznych. W jaki sposób można takiego bloga założyć?
- Wybór lokalizacji na bloga w obrębie naszej strony.
Popularnymi adresami są blog.domena.pl oraz domena.pl/blog.
O ile umieszczenie każde rozwiązanie posiada swoje plusy i minusy, moim zdaniem umieszczenie bloga na podstronie /blog jest dużo bardziej efektywne pod kątem SEO niż jego prowadzenia w subdomenie blog.domena.pl.
W skrócie – takie rozwiązanie sprawia, że treści które trafiają na bloga wzmacniają całą naszą domenę, dzięki czemu efekty jakie przynoszą działania SEO będą zdecydowanie lepsze. - Wybór skryptu (CMS) do prowadzenia bloga.
- Nie będę odkrywczy pisząc, że najbardziej popularnym skryptem, który jest również jednym z najbardziej przyjaznych użytkownikowi jest WordPress. Pomimo prawie dwudziestoletniego długu technologicznego całego projektu (wg. sensiolab jest to ponad 20 lat, z czego CMS jest na rynku od 2003 roku 🙂 ) jest to najbardziej popularny CMS w sieci, co spowodowało dosłowny wysyp przeróżnych szablonów graficznych oraz wtyczek modyfikujących funkcje naszego bloga.
Mamy więc naszego wordpressa, funkcjonującego pod adresem www.domena.pl/blog.
Dochodzimy więc do głównego pytania:
Jakie treści powinny znaleźć się na blogu firmowym?
Przede wszystkim wszelkie publikowane artykuły powinny być unikalne, tzn. nieskopiowane z sieci. Ponadto nie warto inwestować w artykuły „o niczym” – to po prostu w ogóle się nie opłaca.
Warto natomiast dorzucać na bloga treści wartościowe dla internautów, eksperckie i interesujące.
Przykładowo w firmie zajmującej się aranżacją wnętrz artykuł o tym, w jaki sposób dobierać ze sobą kolory będzie mile widziany. Jeżeli dodatkowo podeprzemy taki artykuł przykładami z realizacji takiej usługi u klienta, będziemy mieli dodatkową wartość dla potencjalnych odwiedzających.
Najlepsi marketingowcy zalecają prowadzenie na blogu firmowym tzw. case studies, a bardziej po polsku – studium przypadku.
Mowa tu o analizie przypadków, czyli opisie konkretnych, wykonywanych przez naszą firmę projektów.
Najczęściej blogowe case study to charakterystyka udanego przedsięwzięcia firmy – wdrożenia, realizacji projektu, produkcji oprogramowania.
Tego typu artykuł pozwala na upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu:
Po pierwsze firma pokazuje się jako uczciwy podmiot przekazujący wiedzę o swoich dokonaniach i możliwościach.
W tym celu do publikacji dodaje się do takich artykułów twarde dane, czyli statystyki, liczby, wykresy i zdjęcia. Celem jest jak najlepsze zobrazowanie potencjalnemu klientowi tego, czego może oczekiwać po współpracy z naszą firmą.
Poza tym case study to możliwość pochwalenia się osiągnięciami, a nimi chwalić się należy!
No dobrze, ale co z monetyzacją?
Nie okłamujmy się, nikt z nas przedsiębiorców nie prowadzi firmy charytatywnie, dlatego też bloga firmowego będziemy prowadzić z myślą o przyciągnięciu klientów. Nie jest to w prawdzie główna platforma do sprzedaży produktów czy usług, jednak może pełnić rolę dopełniającą dobrze funkcjonujący mechanizm sprzedaży. Aby zrealizować ten cel trzeba jednak działać na kilku frontach:
- O swoich usługach pisz w różnorakich poradnikach zamieszczanych na blogu. Wplataj w artykuły informacje o tym, że w Twojej firmie możesz zrealizować podobne projekty. Taka niebezpośrednia promocja w elegancki sposób promuje Twoją działalność – jest nienachalna, zobiektywizowana. Staraj się w poradnikach nie chwalić nadmiernie, używając możliwie obiektywnego tonu. Po prostu wspomnij, że tego typu usługi można zamówić w Twojej firmie. W niektórych tekstach w ogóle nie używaj nazwy swojej marki. To doda powagi i sprawi wrażenie eksperckiego podejścia.
- Na blogu możesz utworzyć zakładkę opisującą usługi Twojej firmy. Niech to będzie zakładka równorzędna ze standardowymi, informacyjnymi podstronami. W tym samym rzędzie zaprojektuj kategorie (opisane tym samym fontem):
• „O nas” z informacjami opisującymi Twoją firmę. Można tam zamieścić historię prowadzenia działalności
• „Kontakt” – tutaj zamieść dane kontaktowe
• „Usługi” – w tej zakładce warto pokrótce scharakteryzować swoje usługi. Każda może mieć oddzielny artykuł
• „Blog” lub „Baza wiedzy”– to tutaj czytelnik znajdzie artykuły poradnikowe, recenzje itd.
• „FAQ”, czyli najczęściej zadawane pytania – tego typu zakładka to ukłon w stronę klienta. Znajdzie tutaj mnóstwo przydatnych informacji, a dodatkowo potrafi zredukować czas, jaki nasi handlowcy przeznaczają na odpowiadanie na standardowe pytania.
Warto pamiętać, że treści powinny być regularnie uaktualniane, w końcu internauci nie lubią nudy.
Jeżeli na blogu bardzo rzadko pojawia się coś nowego, nikt nie będzie Cię czytał, bo wśród kilkunastu często aktualizowanych serwisów zwyczajnie adres Twojego wyleci potencjalnemu klientowi z głowy. Skoro jest mała szansa, że coś się tam pojawi, to nie ma sensu odwiedzać witryny. Tym bardziej, że to blog firmowy a nie newsowy, plotkarski lub sportowy. Jest więc z góry skazany na mniejsze zainteresowanie. Warto jednak redagować treści w taki sposób, by były możliwie najbardziej przyjazne dla czytającego.
W jaki sposób uatrakcyjnić treści na blogu?
Przede wszystkim jednak nie zapominaj, że dzisiejsi internauci przyzwyczajeni są do multimedialności. Niech artykuły zawierają różne formy przekazu – obok tekstu zamieść zdjęcia lub infografiki. Świetnym pomysłem jest wplecenie w tekst plików wideo, mogą to być np. filmiki z Twojego kanału YouTube rozwijające dane zagadnienie.
A skoro o portalach społecznościowych mowa – Na blogu powinny znajdować się przyciski odsyłające do firmowych profili social media (Facebook, Google+, Instagram, YouTube, Pinterest, Twitter czy co tam jeszcze jest dziś w modzie 🙂 ). Pamiętaj, by na różnych kanałach informować o nowych wpisach, które pojawiły się na blogu, okraszając wpisy krótkim, zachęcającym do przekliku komentarzem – dzięki temu zyskasz więcej czytelników.
Nie zapominaj, że wszelkie kanały komunikacji powinny być spójne ze sobą oraz ze strategią firmy.
Jeżeli Twoja firma celuje do ludzi wykształconych czy bardziej zamożnych, na blogu i portalach społecznościowych nie mogą pojawiać się infantylne.
I na odwrót – jeśli brand dedykowany jest młodzieży, nie przesadzaj na blogu z ilością przeintelektualizowanego tekstu.
Blog musi działać w zgodzie z zasadami pozycjonowania. Z tego powodu cały czas kontroluj, bądź mocno współpracuj ze swoją agencją SEO, jakie słowa kluczowe powinny pojawiać się w artykułach. Musisz znać popularne frazy i pytania jakie wyszukują internauci.