Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Czym jest konwersja i współczynnik konwersji?

Internet w dzisiejszych czasach to nieoceniona przestrzeń. Dzięki niemu mamy łączność z całym światem w czasie rzeczywistym. Jak mawiał Michael Dell:
„Lepsza od Internetu byłaby tylko telepatia”
 To nie tylko źródło informacji, miejsce spotkań czy wymiany opinii, ale także doskonale rozwinięte centrum sprzedaży produktów i usług. Strony i sklepy internetowe „wyrastają” masowo niczym grzyby po deszczu. Dla nas, marketerów sprzedających towary i usługi w sieci, najważniejszym współczynnikiem mówiącym o sukcesie naszego biznesu może być konwersja. Warto się więc przyjrzeć temu terminowi nieco bliżej.

Konwersja jest niczym innym, niż pewnym określonym przez właściciela strony działaniem potencjalnego klienta poruszającego się po danym serwisie. Nie da się jednoznacznie określić, czym dokładnie jest konwersja – dla każdego biznesu oznacza bowiem coś innego. Najogólniej przyjąć można, że konwersją jest takie działanie klienta, które odpowiada założeniom naszego biznesu – a więc zakup towaru, kontakt w celu zamówienia usługi, czy wypełnienie formularza rejestracyjnego. Konwersja to ostatnie z działań użytkownika przeglądającego stronę, które zwieńcza zabiegi autorów strony, podjęciem decyzji przez Klienta. Konwersja stanowi źródło zarobków dla znacznej części użytkowników Internetu.

Konwersja – dla każdego oznacza coś innego

W przypadku sklepów internetowych konwersją będzie zakup towarów (sfinalizowanie transakcji, a nie porzucenie koszyka). Strony, których celem jest pozyskanie nowych, zarejestrowanych użytkowników, dążą do wypełnienia przez odwiedzających formularza. Dla innych zamierzonym do osiągnięcia celem będzie zapisanie się na newsletter, kliknięcie w baner czy pozostawienie komentarza. Jako, że dla każdego biznesu konwersja będzie innym działaniem użytkownika, nie sposób określić uniwersalnego zestawu czynników, jakie na nią wpływają.
Przykładowo – w sklepie internetowym będzie to przykładowo cena produktu – musi być bardziej atrakcyjna, niż ta, którą widać na stronach konkurencji.

Inną, równie ważną kwestią, jest rozpoznawalność danej marki i zaufanie do niej. Pozytywne skojarzenie w połączeniu z atrakcyjną ceną, znacznie zwiększa szanse na pozytywną interakcję. Równie ważny – jeśli nawet nie najważniejszy – jest wygląd strony. Chodzi zarówno o wrażenie profesjonalizmu, które wpływa na zaufanie do miejsca, jak i przyjazny i intuicyjny interface. Łatwe poruszanie się po stronie to połowa drogi do sukcesu. Aby jednak Klient poruszał się po stronie, musi na nią najpierw trafić.

Tutaj nieocenione są działania SEO: serwis musi być łatwy do znalezienia w Google, a jego opis pod linkiem musi przykuwać uwagę w sposób zachęcający do kliknięcia w niego. Strona musi być więc dopasowana pod wymagania wyszukiwarki. Na konwersję składa się więc cały szereg czynników i działań ze strony właścicieli serwisów. O wiele większy, niż może wydawać się na pierwszy rzut oka.

Analityka konwersji w google analytics

Współczynnik konwersji

Jeśli porównać liczbę odwiedzin serwisu z ilością konwersji, jakie miały miejsce, otrzymamy współczynnik /wskaźnik konwersji. Innymi słowy, jest to określenie efektywności działań właścicieli serwisów w dążeniu do osiągnięcia określonego zachowania ze strony użytkowników.

Współczynnik konwersji to jedna z najważniejszych danych w e-commerce. Jest to bowiem najłatwiejszy sposób na zweryfikowanie efektywności działań w związku z prowadzeniem serwisu, takich jak:

  • określenie widoczności strony w wyszukiwarce Google,
  • intuicyjność w poruszaniu się po serwisie, atrakcyjność serwisu na tle konkurencji,
  • trafność kampanii reklamowych kierowanych do określonego grona odbiorców.

Współczynnik konwersji to najlepszy sposób na przeanalizowanie skuteczności podejmowanych działań.
W jaki sposób badać współczynnik konwersji?
Wystarczy podzielić ilość konwersji przez liczbę użytkowników, jaka odwiedziła stronę i pomnożyć wynik razy 100 %. Uzyskany wynik to procent konwersji w określonym przedziale czasowym.

Dlaczego warto wyznaczać cele konwersji?

By usprawnić działanie naszego biznesu, zawsze warto oprzeć się na konkretnych danych. Moim zdaniem takimi danymi są liczby. Skoro konwersja jest wynikiem doprowadzenia użytkownika do zamierzonego przez nas działania (zakupu, rejestracji, kontaktu), to jej pomiar idealnie się do tego nadaje. Pozwala to na dość szybkie zweryfikowanie trafności kampanii reklamowych czy działań SEO.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest niedopasowanie reklamy do faktycznej oferty – zachęcające hasło skusi użytkownika do wejścia na stronę, jednak szybko zorientuje się on, że zachęta niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. W ten sposób doprowadza się do mnóstwa “pustych wejść”. Jeśli cele wyznaczone są prawidłowo – pozwalają na uzyskanie wartościowych informacji zwrotnych: na przykład współczynnika zwrotu inwestycji w marketing internetowy, bądź opłacalności promowania produktu czy usługi.

Dlaczego warto przyglądać się konwersji i mierzyć ją na bieżąco?

Konwersja to najlepszy sposób na określenie faktycznego, wartościowego ruchu na stronie i trafności treści na niej zawartej. Skoro działania podejmuje się w konkretnym celu, a on nie zostaje osiągnięty, należy znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Nic nie pomoże w tym lepiej, niż ilość wejść i wyjść w czasie, który na pewno nie pozwoli na dokładne zapoznanie się z treścią witryny, ilość porzuconych koszyków czy działań zaniechanych przed ich ukończeniem przez użytkowników. Mierzenie konwersji na bieżąco pozwala także na oszczędności – może bowiem okazać się, że ogromne fundusze wydawane na reklamy i działania SEO są marnotrawione. Przyglądanie się konwersji pozwala na szybką analizę i podjęcie działań, które pozwolą skutecznie wyeliminować wszelkie nieprawidłowości związane z wyglądem, funkcjonowaniem, czy widocznością witryny w sieci.

Leave a Reply