Google Moja Firma – do czego to służy?
Google Moja Firma pozwala właścicielom firm mieć wpływ na to, jak prezentuje się ich firma w wynikach wyszukiwania i mapach Google. Jest to narzędzie bezpłatne oraz proste w obsłudze. Poinformuj użytkowników w szybki sposób o lokalizacji i godzinach otwarcia swojej działalności. Wizytówka w Google Moja Firma to świetny sposób na poprawienie widoczności swojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Jak dodać wizytówkę firmy w Google Moja Firma?
Rejestracja firmy w Google Moja Firma jest bardzo intuicyjna. Wystarczy wejść na stronę: https://www.google.pl/business/ Aby założyć wizytówkę, musimy zalogować się na konto Google. Jeżeli nie posiadamy jeszcze takiego, założenie nowego jest szybkie i również bezpłatne. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie wszystkie wymaganych pól.
Dane firmy powinny być prawidłowe i aktualne. Podany adres powinien zaznaczyć się na mapie znajdującej się obok formularza. W rzadkich przypadkach, Google nie radzi sobie z odnalezieniem podanego adresu i prosi nas o ręczne wskazanie siedziby firmy na mapie.
Ważne! Na podany przez nas adres zostanie wysłana pocztówka weryfikująca, dlatego musi być to dokładny, aktualny adres. Poprawne uzupełnienie danych oraz wybranie odpowiedniej kategorii gwarantuje nam wyświetlanie firmy na mapie Google. Nie ma natomiast obowiązku podawania oficjalnej nazwy firmy, czasem wręcz nie jest to zalecane – np. w przypadku gdy prowadzimy sklep internetowy pod innym szyldem czy też jest to bardzo długa nazwa z imionami założycieli. Warto wpisać określenie, po którym użytkownicy najłatwiej odnajdą naszą firmę.
Weryfikacja wizytówki – możliwe opcje
Weryfikacja firmy jest konieczna, aby móc zmienić informacje na temat firmy. W ten sposób Google stara się zapobiec podszywaniu się osób postronnych jako osoby upoważnione do zarządzania firmą. Najbardziej popularną formą potwierdzenia swoich praw do opieki nad wizytówką jest wysłanie przez Google karty pocztowej z kodem weryfikacyjnym na podany przez nas adres firmy. Pocztówka powinna przyjść w ciągu 15 dni.
Niektóre firmy mają możliwość weryfikacji wizytówki poprzez wiadomość e-mail, czy też sms. Jeżeli mamy dostępną taką opcję, warto ją wybrać. Zdecydowanie skróci to czas oczekiwania i zostaniemy właścicielami wizytówki jeszcze tego samego dnia.
Kłopoty z weryfikacją
Sytuacja 1. Co zrobić gdy ktoś inny zweryfikował Twoją firmę? Jeżeli przy próbie założenia wizytówki, okazuje się że nasza firma już widnieje w Google Moja Firma, istnieją dwie możliwości. Najpierw warto się upewnić czy ktoś w naszej firmie nie uprzedził nas przy rejestracji. Jeżeli mamy pewność, że dokonała tego nieupoważniona osoba, próbujemy zgłosić swoje prawa do wizytówki. Google wymaga od nas próby porozumienia się z dotychczasowym właścicielem wizytówki. Musimy wysłać prośbę o uprawnienia administratorskie.
Teraz pozostaje nam cierpliwie oczekiwać na odpowiedź lub jej brak. Jeżeli obecny właściciel wizytówki odmówi, możemy odwołać się od tej decyzji. Przy braku odpowiedzi, po upływie 7 dni, mamy również możliwość odwołania. Wówczas otrzymujemy wybór sposobu weryfikacji, po pomyślnym jej przejściu zostajemy jedynymi właścicielami wizytówki.
Sytuacja 2. Nie doszła pocztówka z kodem weryfikującym? Jeżeli podany przez nas adres był poprawny (i dokładny – numer lokalu ma duże znaczenie), istnieje możliwość zagubienia naszej cennej pocztówki przez pocztę. W takim przypadku nie pozostaję nam nic innego jak poprosić Google o wysłanie nowej. Podobnie postępujemy, gdy kod weryfikujący po upływie 30 dni straci ważność.
Optymalizacja wizytówki
Po zweryfikowaniu wizytówki, następuje czas na uzupełnienie wszystkich danych. Oczywiście możemy tego dokonać już wcześniej, w oczekiwaniu na pocztówkę weryfikacyjną. W optymalizacji wizytówki najważniejsze, aby podane informacje były jak najbardziej użyteczne dla użytkowników, czyli dokładne i aktualne. Godzina otwarcia, zdjęcia siedziby firmy, sklepu czy też produktów sprawią, że wizytówka będzie chętniej wyświetlana przez Google.
Dodawanie zdjęć do Google Moja Firma
Zalecamy dodanie co najmniej 3-5 zdjęć do wizytówki firmy. Zdjęcie profilowe zostanie przycięte na format kwadratu oraz będzie wyświetlane m.in. obok naszych komentarzy. Zdjęcie na okładkę natomiast będzie wyświetlane w mapach Google oraz wizytówce. Tutaj powinna znaleźć się grafika, która odzwierciedli charakter firmy – może to być czołowy produkt bądź siedziba firmy, jeżeli jest charakterystyczna i reprezentatywna. Aby uniknąć ucięcia zdjęcia przez Google, warto przyciąć samodzielnie zdjęcie, tak aby pasowało do formatu 16:9. Ponadto można dodać zdjęcia zespołu, samego siebie, pozostałych produktów, klientów oraz wszystkiego co wyróżnia naszą firmę i pozwoli nam zaciekawić potencjalnych klientów. Więcej informacji na temat zdjęć można znaleźć tutaj: https://support.google.com/business/answer/6123536
W jaki sposób dodać zdjęcia? Gdy już zalogujemy się do konta Google Moja Firma i wybierzemy lokalizację, którą chcemy zarządzać (w przypadku, gdy posiadamy kilka wizytówek na jednym koncie Google), wyświetli nam się profil naszej firmy. Na poniższej grafice są zaznaczone trzy opcje, przez które możemy dodać zdjęcia.
Klikając na którąś z nich, otrzymujemy możliwość dodania zdjęć w rozróżnieniu na grupy: wewnątrz firmy, z zewnątrz firmy, przy pracy, zespół oraz identyfikacja wizualna.
Jak dodać kategorie?
Kategorię opisującą charakter naszej firmy prawdopodobnie wybraliśmy już na etapie zakładania wizytówki. Po zweryfikowaniu wizytówki możemy ją zmienić, jak również uzupełnić o dodatkowe kategorie. Zalecamy dodawać maksymalnie 3-4 kategorie. Dokonujemy tego po zalogowaniu na konto Google i wybraniu lokalizacji, którą chcemy zarządzać. Po lewej stronie w menu, wybieramy „informacje” i otrzymujemy następujący widok.
Pod nazwą firmy widnieje aktualnie wybrana kategoria, klikając na nią dostajemy możliwość jej zmienienia lub dodania kategorii dodatkowych. Wpisując pierwsze litery kategorii, otrzymujemy podpowiedzi od Google, z których wybieramy najbardziej nam odpowiadającą. Nie mamy możliwości wpisania własnej wersji kategorii, co czasem wiążę się z tym że żadna kategoria nie oddaje w pełni branży naszej firmy. Rozwiązaniem może być wybranie bardziej ogólnej nazwy kategorii lub podpatrzenie u konkurencji jak poradzili sobie z tym problemem. W zamian za to, możemy „przemycić” do nazwy firmy frazę, która jednoznacznie określi charakter naszej działalności.
Wyróżnij się
Możemy wyróżnić swoją wizytówkę między innymi poprzez udostępnienie wirtualnego spaceru po firmie lub lokalu. Będzie to wiązało się z pewnym nakładem finansowym, ale na pewno sprawdzi się doskonale w branży hotelowej czy też gastronomicznej.
Komunikacja z klientami
Warto zadbać o opinie i nawiązać rozmowę ze swoimi klientami. Poproś swoich klientów o opinie, niestety tak to już działa, że ludzie chętniej napiszą negatywną opinię w przypadku nawet jednorazowej wpadki niż pozytywny komentarz, gdy są zadowoleni z naszych usług. Dlatego zachęcamy, aby samemu zaangażować klientów w ocenienie naszej firmy. Nie bój się pytać z obawy przed niepochlebnymi opiniami. Nie mamy na nie wpływu, oprócz oczywiście wykonywania swojej pracy jak najlepiej. Na wszystkie komentarze odpowiadaj z oficjalnego konta firmowego – podziękuj za pozytywne a w przypadku nieprzychylnych opinii postaraj się wyjaśnić sytuację i wykorzystaj każdą uwagę do poprawy i rozwoju swojego biznesu. Myślę, że nie trzeba podkreślać konieczności używania kulturalnego języka w komunikacji z klientami, nawet jeżeli oni nie komunikują się w ten sposób z nami.
Osadzenie mapki na stronie internetowej
Wyszukujemy naszą wizytówkę w Google, następnie wybieramy opcję w menu po lewej stronie obok nazwy naszej firmy „Udostępnij lub umieść mapkę”.
Otrzymujemy link do wysłania z zaznaczoną lokalizacją firmy bądź kod do wklejenia na stronę. Możemy wybrać odpowiedni rozmiar mapki dla naszej strony (mały, średni, duży oraz niestandardowy). Wybierając opcję „krótki URL” otrzymamy link do wizytówki, który możemy udostępnić naszym klientom, chociażby z prośbą o dodanie opinii o naszej firmie.
Wpisy w wizytówce Google Moja Firma
Jest to stosunkowo nowa funkcjonalność, wzorowana na możliwościach mediów społecznościowych. Co nam umożliwiają wpisy na GMF? Przede wszystkim możemy przekazać użytkownikom wyszukiwarki Google oraz Google Maps, ciekawą promocję lub nowy wpis na naszej stronie. Bardzo ważną informacją jest, że takie wpisy są traktowane jako prezentowanie nowości i jak każda nowość kiedyś przemija, tak samo nasze wpisy znikają z wizytówki. Nie jest znanya konkretny okres przez jaki będą one wyświetlane. W przypadku wydarzeń, będą one widoczne do czasu, określonego przez nas w nim. Zazwyczaj Google wysyła do nas maila informującego, że nasze wpisy wkrótce znikną z wizytówki, jednocześnie zachęcając nas do dodania nowych. Jednak nie zawsze dostaniemy taką wiadomość, dlatego może nas zaskoczyć brak wyświetlających się wpisów.
Jak dodać nowy wpis? Po zalogowaniu się do zarządzania wizytówką, w menu po lewej stronie oraz na środku strony widnieję funkcjonalność wpisów. Dodawanie wpisów jest bardzo proste i szybkie.
Wpis może mieć charakter informacyjny, kierujący do naszej strony bądź też może być w charakterze wydarzania. Możemy zachęcić użytkowników do działania poprzez przycisk call to action. Do wyboru otrzymamy: więcej informacji, zarezerwuj, zarejestruj się, kup, skorzystaj z oferty. Długość opisu treści jest określona przez Google na 100-300 słów, co prawdopodobnie jest błędem. Prawidłowa długość to 100-300 znaków, w czym bez ucinania będzie wyświetlać się około 128 pierwszych znaków. Możemy zobaczyć przykładowe wpisy, wyselekcjonowane właśnie przez Google i wzorować się na nich pod względem długości opisu.
Strona internetowa w Google Moja Firma
Z podanych przez nas informacji w wizytówce oraz zdjęć, możemy wygenerować stronę internetową. Będzie ona prosta graficznie, z kilkoma funkcjami do personalizacji. Do wyboru dostaniemy adres witryny (kończący się na .business.site) oraz szatę graficzną (motywy). Ponadto możemy edytować zdjęcia oraz teksty – wybrać inną nazwę firmy, dodać nagłówki czy też opis firmy. Publikując stworzoną przez nas stronę, warto odhaczyć opcję „Ustaw ten adres jako moją stronę w wyszukiwarce i Mapach Google”. Jeżeli mamy swoją stronę www, która zapewne będzie prezentować się lepiej od tej nowej, warto aby to na nią użytkownicy byli przekierowani z wizytówki w Google Maps.
Podsumowanie
Jeżeli rozważacie czy założyć wizytówkę w Google Moja Firma – rozwiewamy wasze wątpliwości. Warto! Samo założenie jednak to nie wszystko, musimy również dokonać optymalizacji wizytówki , głównie poprzez dodanie aktualnych informacji o firmie oraz zdjęć. Uzupełniona wizytówka będzie częściej wyświetlana w Google Maps oraz wynikach wyszukiwania, co przełoży się również na pozycjonowanie lokalnych stron.