W 2020 roku nikt chyba nie ma wątpliwości, że przez Internet zarabia się poważne pieniądze. Nie jest to „zabawka dla dzieciaków”, a miejsce gdzie firmy wyszarpują sobie klienta na każdym kroku. Trendy pokazują, że dobry pomysł w połączeniu ze skutecznym marketingiem internetowym może oznaczać sukces również dla Ciebie.
I co zrobisz z tą wiedzą? Czy dalej powstrzymujesz inwestycje w rozwoju kanału sprzedaży opartego o działania w sieci? Alec Baldwin w reklamach eTorro, osoby powściągliwe w działaniu przyrównuje do niemowlęcia, nazywając je „goojybooboo”. Chciałbym tym tekstem pokazać Ci jakie możliwości do sprzedaży stwarza Internet. Chciałbym zbudować w Tobie pewność siebie i pozwolić Ci na rozwinięcie swojej działalności.
Sprzedaż w sieci – fakty
Na wstępie oczywistość: ludzie kupują w sieci.
Jeżeli nie wierzysz, zobacz dane z 2019 roku, ile osób dokonało zakupu w sieci, na jaką kwotę i jak te wartości rozkładały się w przeliczeniu na użytkownika.
Spory torcik do podzielenia, prawda? Dlaczego nie możesz wykroić z niego swojego kawałka? Skoro ok 70% Polaków kupuje w sieci na kwotę ponad 1300 zł rocznie, to również Ty możesz na tym zarabiać. Pomogę Ci znaleźć swoje miejsce na rozwinięcie biznesu w sieci, niezależnie od tego czy chcesz trafić do klienta który co miesiąc wróci do Ciebie zostawić „stówkę”, czy raczej nastawiasz się na konsumenta wydającego jednorazowo większe kwoty. Zamierzam pokazać Ci twarde dane, po analizie których możesz określić precyzyjnie gdzie znajduje się Twój klient w sieci i jakie zachowania są dla niego typowe, a to pozwoli Ci określić jakie przewagi możesz mieć na tym rynku i jak chcesz docierać do swoich odbiorców.
Wszystkie materiały opieram w tym tekście o raport firm Kepios Ltd., Hootsuite Ltd. oraz We Are Social Ltd., dostępny pod adresem: https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
Marketing Internetowy – dlaczego niezbędny
Nim jednak pokażę Ci dane dotyczące odbiorców porozmawiamy chwilę dlaczego sprzedaż w sieci wymaga dziś działań ukierunkowanych na klienta. Załóżmy, że prowadzisz sklep. Umieszczenie go w widocznym punkcie w sieci to coś więcej niż wykupienie kiosku Ruch na Dworcu Głównym. W sieci nie wynajmujemy powierzchni umową na określony czas. Codzienne aktualizacje reguł przez dostawców rozwiązań (takich jak wyszukiwarka Google), powoduje, że bez naszych działań (marketing internetowy), klienci nie dotrą na nasz serwis.
Ponadto gdyby przyrównać Internet do dworca PKP, stałoby w nim tyle kiosków, że nie mieściłyby się pociągi na peronach. Jak zwiększyć w takiej sytuacji szansę, żeby klient pojawił się na tym opuszczonym peronie i przy tej konkurencji dokonał zakupu w Twoim sklepie? Bez marketingu internetowego to dziś zadanie praktycznie niemożliwe. Mam nadzieję, że poniższe ilustracje, ukazujące wartość rynku reklamowego w sieci, nie zniechęcą Cię. To prawda, że więksi mają więcej środków na promocje, ale pamiętaj, że to nie Ty jesteś ich konkurencją, a „podobni więksi”. Dla Ciebie jest to informacja, że ludzie inwestują w marketing internetowy. Nie da się temu zaprzeczyć, zaklinając rzeczywistość twierdzeniami o braku potrzeby inwestowania w te działania. Skoro inni inwestują, żeby być lepiej widocznym, niestety Ty musisz. Na każdym etapie rozwoju Twojej internetowej sprzedaży będą to jednak inne wartości – marketing internetowy nie zawsze kosztuje fortunę.
Marketing internetowy – grupa odbiorców
Odpowiedź na pytanie „kto jest moją grupą docelową?”, musisz niestety znaleźć sam. W agencji Pro Pozycje podejmujemy się takich analiz, kiedy klient przychodzi do nas z zapytaniem, zwrócę Ci uwagę na kilka podstawowych kwestii.
Działania marketingowe w Polsce, czy za granicą?
Internet to niesamowite narzędzie. Pozwala nam przy dobrze ułożonym procesie sprzedawać z Polski do USA, artykuły produkowane w Chinach , zamówione przez firmę mieszczącą się w Australii. Ten rynek ciągle się rozszerza, bo dostępność Internetu stale rośnie.
Nie są to osoby bierne, nie przeglądają jedynie animacji z fajnymi kotami (choć z pewnością może to być część ich aktywności). To osoby szukające rozwiązań i produktów, które Ty możesz dostarczyć. Docieranie jednak do tej grupy związane jest z inną charakterystyką działań marketingu internetowego. Biorąc np. pod uwagę pozycjonowanie na rynki zagraniczne, trzeba uwzględnić takie czynniki jak domena z rozszerzeniem danego kraju (bądź o szerszym zasięgu), tłumaczenia w języku do którego kierujemy produkty, czy też zaplecze stron z danego kraju, które będzie przekazywało odnośniki na nasz serwis.
Marketing internetowy kierowany na polskiego użytkownika
Codziennie posługujemy się stwierdzeniem, że „Polska to specyficzny kraj”. Chcąc osiągnąć sukces sprzedając w sieci, musisz brać to pod uwagę. Nasz rynek jest w wysokim stopniu świadomy i rozwinięty w dziedzinie usług internetowych, więc z pewnością sposób promocji będzie różnił się od innych krajów. Przykładowo docierając do Polaka, wybierzesz promocję w Google, wyszukiwarka ta jest wyborem prawie 100% osób korzystających z sieci. W Czechach należy uwzględnić jeszcze seznam.cz, do którego wiele osób jest w dalszym ciągu przywiązane, a w Rosji czy na Ukrainie, należy pamiętać o Yandex.com. Dalej skupimy się na Polsce, ale podobną analizę możesz również znaleźć w kontekście innych regionów świata.
Marketing Internetowy w Polsce – wstęp do sukcesu działań
Dla porównania zobacz na wstępie jak wyglądamy na tle świata w kontekście korzystania z kanałów cyfrowych.
Możesz z powyższych informacji łatwo dostrzec, że w Polsce, Internet to wielki rynek. Ludzie łączą się z siecią przez więcej niż jedno urządzenie mobilne. Korzystają z różnych zasobów, m.in. z wyszukiwarki Google. Ponad połowa Polaków korzysta z Social Media. Czy tam znajduje się Twój produkt? A może potrzebujesz reklamy w aplikacji mobilnej, ponieważ Twój klient ma specyficzne zainteresowania? Pomyśl, jeżeli prowadzisz sklep z ubraniami, to z pewnością przychodzą Ci na myśl aplikacje związane z modą. Tam również możesz się promować! Jeżeli jesteś dopiero na etapie poszukiwania swojej niszy, rzuć okiem na poniższe podsumowanie preferencji Polaków co do zakupów w sieci i porównania jak rosną wydatki w tych kategoriach.
Mimo, że dominują w powyższym zestawieniu branże digital, zainteresowani w pozostałych kategoriach co raz śmielej dokonują zakupu przez Internet. Z pewnością ma to związek z rosnącym poczuciem bezpieczeństwa użytkowników w sieci, ale również z ułatwieniami którymi i ty możesz skusić użytkowników do zakupu.
Skuteczny marketing? Poznaj zachowania klientów!
Jakie dane możemy wyciągnąć, dotyczące użytkowników sieci, które pomogą nam poznać zachowania naszych potencjalnych klientów?
Zacznijmy od tego gdzie Polacy zaglądają korzystając podejmując decyzje zakupowe.
Najwięcej kupujących dokonuje zakupu bezpośrednio odwiedzając sklep Internetowy. Niewiele mniej osób wyszukiwanie właściwego produktu zaczyna od wyszukiwarki. Zapewne wgłębiając się bardziej dowiemy się więcej na temat dojrzałości klienta do zakupu. Jest prawdopodobne, że użytkownik odwiedzający bezpośrednio sklep internetowy, lepiej wie, czego szuka. Jego oczekiwania są bardziej sprecyzowane od kogoś kto zaczyna poszukiwania w Google. Na tej postawie możesz stworzyć customer journey map, dzięki czemu sam będziesz mógł kształtować doświadczenia konsumentów. O tym jednak innym razem.
Warto wspomnieć o tym, że jeżeli już decydujemy się na zakup w sieci to 82% osób tego zakupu dokonuje! Skutecznie prowadzone działania marketingowe mogą spowodować, że to Twoją ofertę zobaczy klient, u Ciebie dokona zakupu. Ponadto jeżeli po stronie produktu wszystko będzie jak należy z pewnością wróci. Powyższe dane pokazują, że ludzie co raz częściej decydują się na zakup z urządzenia mobilnego, tak więc nie zaniedbuj optymalizacji swoich działań pod tym kontem. Strona internetowa, reklamy i dystrybuowane treści, powinny być dopasowane do tych urządzeń. O jakie treści chodzi? Pomyśl np. czy temat wiadomości email, którą wysyłasz automatycznie do klienta, po wyświetleniu się na 4 calowym ekranie Wiko Sunny 2, będzie dla klienta zrozumiała. Zastanów się, czy to co przygotowałeś jako opis produktów na stronie, jest dostosowane do wyszukiwań głosowych. Jeżeli uważasz, że to bez celu, bo nikt z tego jeszcze nie korzysta, rzuć okiem na poniższe dane.
Spokojnie, mnie też zaskoczyły te liczby. Ludzie szukają ułatwień, szukają w życiu nowych doświadczeń, a nowe pokolenie Polaków jest co raz bardziej odważne. Jak daleko posunąć się więc z analizą zachowań klientów? To jest już indywidualne dla branży. Wielu developerów przygotowuje strony internetowe „pakując” na nie zdjęcia pięknej jakości, tak, żeby na matrycach iPhone potrafiły onieśmielić klienta. Wszystko w porządku, jeżeli wiesz o swojej branży na tyle dużo, że możesz z całym przekonaniem stwierdzić: mój klient korzysta z tych urządzeń. W innym wypadku, waga tych zdjęć może stanowić tak duże obciążenie, że szybkość ładowania strony zniechęci użytkownika do wejścia. Ta wiedza to element SEO, które jest nieodłącznym elementem wielu strategii marketingu internetowego.
Szczegóły zachowań klientów w kontekście planowania działań marketingu w sieci
Nie przeprowadzę cię za rękę przez konkretne kroki, po wykonaniu których spadnie na Ciebie deszcz pieniędzy. Gdybym znał złoty środek dzień zaczynałbym od spotkania z prezydentem i to nie tym pleśniowym. W tej części raczej chciałbym zachować się jak przewodnik miejski, pokazując Ci obiekty, o których sam musisz dowiedzieć się więcej.
W pierwszej kolejności rozszerzę temat urządzeń dla których możesz optymalizować swoje działania w sieci.
Myśląc o wyszukiwaniach głosowych, zobacz z ilu źródeł mogą one nastąpić. To urządzenia takie jak konsole do gier, zegarki, smart home, telefony, czy urządzenia VR. Pomyśl co kieruje osobami kiedy dokonują wyszukiwania z tych urządzeń. Z pewnością inne emocje i potrzeby kierują ludźmi którzy denerwują się na niedziałający pilot w telewizorze, a inne tymi którym trening biegowy przerwał rozdarty but.
Wyszukiwanie głosowe może dotyczyć nie tylko treści związanych z wyszukiwarką. Co raz bardziej popularne stają się podcasty, czy vlogerzy budujący swoje kanały w oparciu o interesujące treści. Rozważ w takiej sytuacji, czy z takiego rozwiązania korzystając Twoi potencjalni klienci. Takie wyszukiwania prowadzone są np. przez kierowców samochodów, korzystających z zestawów głośnomówiących. Zobacz ile średnio czasu spędzają na poszczególnych portalach Polacy, w ciągu jednej wizyty.
Jeżeli jesteśmy już przy najczęściej wyszukiwanych stronach, przeanalizuj, gdzie zagląda Twój klient. Być może warto zastanowić się nad reklamami bezpośrednio na portalach tematycznych, powiązanych siecią GoogleAdSense lub Google Doubleclick. W TOP 10 stron o największym miesięcznym ruchu w Polsce, 6 z nich to portale które wykorzystywane są przez firmy bezpośrednio do sprzedaży produktów. Pozostałe pełnią funkcję informacyjną.
Mając powyższą wiedzę, z dwóch niezależnych źródeł (Alexa i Similarweb), możesz przeanalizować jakie treści dystrybuować do swoich potencjalnych klientów. Tekst? Z pewnością będzie skuteczny dla wyszukiwarki Google. Tu warto bić się o widoczność z innymi witrynami. Atrakcyjne filmy instruktarzowe? Zdecydowanie może zaangażować to użytkowników Youtube. Sprzedaż lokalna? Dokładne informacje pomogą dotrzeć do Twojej oferty właściwym odbiorcom. Zobacz co jeszcze w 2019 roku robili Polacy w sieci. Być może będzie to pole do zwrócenia uwagi na Twoją działalność.
Na koniec chciałbym powiedzieć dwa słowa o rzeczy która bezpośrednio może wpłynąć na decyzje zakupową. Załóżmy, twoje działania marketingowe spowodowały, że klient wyszukał serwis, jest on odpowiednio dostosowany do wymagań Google, wdrożyłeś zalecenia UX, dzięki czemu klient nie ma problemów z poruszaniem się na serwisie, wraca dzięki remarketingowi który śledzi go po poprzedniej wizycie.. generalnie marketing internetowy do tego momentu nie ma przed Tobą tajemnic. Co jednak, jeżeli cały czar pryśnie ponieważ użytkownik nie mógł dokonać płatności swoją ulubioną metodą?
Zastanów się którą z tych metod możesz wprowadzić, aby maksymalnie uprzyjemnić klientowi wizytę na Twoim serwisie. Wiele osób dokonuje zakupu na konkretnych serwisach nie ze względu na cenę, ale ze względu na prostotę zakupu. Podobnie w Twoim Przypadku trudnością może być koszt wysyłki, który narzucasz klientom? Co powiesz na techniki marketingowe oparte na downsizing-u i upsizing-u? Pomyśl, czy nie możesz doliczyć do ceny produktu na stałe kwoty związanej z obsługą szybkich płatności, aby zwiększyć ilość transakcji. Może się to opłacić. Nie zakładaj z góry, że klienci płacić będą jedynie przy odbiorze. Skoro posiadają rachunki bankowe, karty, konta w serwisach transakcyjnych, należy zapewnić im poczucie bezpieczeństwa w korzystaniu z tych opcji.
Podsumowanie
Rok 2019 pokazał, że w dalszym czasie należy spodziewać się zwiększania inwestycji w reklamy online. Następuje zatem konieczność prowadzenia biznesu przy udziale tej formy kontaktu z klientem. Według niektórych źródeł, pierwszy w którym wydatki na reklamę online przekroczyły wartość transakcji reklamowych w tradycyjnych mediach. Pozostanie Twoim wyborem czy również odważysz się na zmiany. Wyszukiwania głosowe, nowe technologie, rodzaje urządzeń z których następują wyszukiwania, to wszystko powoduje konieczność wdrażania nowych działań. Skuteczny marketing internetowy z pewnością będzie ewoluował i wszyscy musimy być czujni. Pamiętaj, jeżeli nie masz czasu, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do agencji marketingu internetowego 🙂