Wybór efektywnego partnera do reklamy w internecie nie musi wymagać eksperckiej wiedzy Klienta. Wystarczy zdrowy rozsądek i odrobina dobrej woli.
Stale rosnąca w siłę konkurencja na rynku sprawia, że potrzebujemy coraz bardziej wyszukanych metod pozyskiwania zleceń do firmy. W każdym biznesie. W marketingu internetowym jednym z najważniejszych zadań dla konsultanta jest możliwie najlepsze zrozumienie Klienta, dopasowanie oferty do jego potrzeb, empatia i umiejętność budowania świadomości. Krótko mówiąc wejście w jego buty.
Świadomość Klienta na temat reklamy w internecie może być bardzo różna. Wielu przedsiębiorców w ogóle nie czuje potrzeby bycia widocznym w internecie ale są również tacy, którzy zwyczajnie nie ufają takiej reklamie. Istnieją również Klienci, którzy są negatywnie nastawieni do reklamy w sieci z uwagi na ich negatywne doświadczenia za tym związane, a także tacy, którzy uważają że reklamę mają w małym palcu. Wszystkich wyżej wymienionych łączy jedno – chęć i potrzeba zarabiania pieniędzy oraz rozwój własnego biznesu.
Dążenie do zrozumienia odbiorców wymaga postawienia poprzeczki wysoko przez: duże zaangażowanie, ambitne cele, niechęć do kompromisów i – co chyba najtrudniejsze – wyjścia ze strefy komfortu. Kluczem w tym działaniu jest zrozumienie nabywcy przez osobiste doświadczenie, a nie analizy danych, czytanie raportów i wewnętrzne dyskusje. Dzięki temu będzie możliwe zbudowanie świadomości Klienta.
A jak ma się to wszystko do reklamy w internecie? Oto 4 najważniejsze poziomy świadomości Klienta.
1. Wyświetlenia reklamy
Jest to nic innego jak częstotliwość z jaką reklama jest pokazywana użytkownikowi. Liczba publikacji reklamy. Za każdym razem gdy tylko reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania Google lub w innej witrynie w sieci Google – wyświetlenie jest odnotowywane.
W Mapach Google możemy wyświetlić tylko lokalizację i nazwę danej firmy lub tylko nazwę danej firmy i pierwszą linijkę organicznego tekstu reklamy. W takich sytuacjach jest wyświetlana tylko część reklamy ale również odnotowujemy wyświetlenie.
2. Kliknięcia w reklamę
Za każdym razem, gdy użytkownik kliknie w reklamę w wynikach wyszukiwania Google odnotowywane jest kliknięcie.
Ciekawostką jest fakt, że kliknięcie jest również rejestrowane w sytuacji, gdy w danej chwili pożądana strona internetowa jest niedostępna i użytkownik finalnie na nią nie dotrze. Taka sytuacja może powodować dysproporcję pomiędzy liczbą kliknięć reklamy, a liczbą odwiedzin danej strony internetowej. Dlatego niezwykle ważne jest precyzyjne kierowanie reklamy do odpowiedniego rodzaju użytkowników, ponieważ takie reklamy są klikane częściej, a to pozwala na miarodajną ocenę atrakcyjności reklamy dla oglądających jej użytkowników.
CTR – współczynnik klikalności (ang. click through rate) informuje o liczbie użytkowników, którzy oglądali reklamę i finalnie w nią kliknęli. Jest to bardzo istotny element w kwestii mierzenia efektywności reklamy, ponieważ pozwala określić jak mocno zachęcająca jest reklama i jak precyzyjnie dopasowana jest do słów kluczowych oraz innych, istotnych ustawień konta reklamy.
Dobry tekst reklamy i precyzja w wyborze słów kluczowych to fundament sukcesu wysokiego CTR.
3. Konwersja reklamy
Konwersja określa wykonanie danego założonego wcześniej celu. Jest to działanie, które jest odnotowywane w momencie, gdy użytkownik wejdzie w integrację z reklamą – może to być wrzucenie produktu do koszyka, obejrzenie filmu video, pobranie e-booka lub zapisanie się do newslettera, a także wypełnienie formularza czy dokonanie zakupu online.
Konwersje oczywiście możemy podzielić. Występują zarówno mikro konwersje, jak i makro konwersje. Makro konwersja to rezultat – oczekiwany, główny, natomiast mikro konwersje suma działań składających się na osiągnięcie głównego celu, czyli makro konwersji.
Polecam tekst o konwersji w sieci , autorstwa Arka Króla, który pewien czas temu pojawił się na naszym blogu.
4. Pozycja reklamy
Głównym miernikiem pozycji reklamy jest jej położenie na danej stronie w stosunku do innych widniejących tam reklam. Dla przykładu: reklama, która ma wartość „2” oznacza, że zajmuje ona drugą pozycję względem innych reklam o tym samym typie. Nie jest jednak zagwarantowane, że nawet tak wysoka pozycja pojawi się wyżej naturalnych wyników wyszukiwania. W sytuacji gdy nie pojawią się reklamy na górze – reklama z wartością „2” będzie wyświetlała się druga poniżej organicznych wyników wyszukiwania.
Do określenia pozycji danej reklamy należy używać rankingu reklamy, który umożliwia oszacowanie wyniku reklamy na podstawie:
- stawki
- strony docelowej
- jakości reklam
- progów rankingu reklamy
- kryteriów wyszukiwania
- oczekiwanego wpływu rozszerzeń i innych formatów reklam
Jest to bardzo ważne w kontekście stawki konkurencji, ponieważ nawet gdy są one wyższe od danego użytkownika, nadal możliwe jest zdobycie wyższej pozycji, przy niższych kosztach, dzięki precyzyjności doboru słów kluczowych i samych reklam.
Pozycja reklamy jest zmienna w zależności od kryteriów wyszukiwania i konkurencji pomiędzy reklamodawcami w momencie przeprowadzenia wyszukiwania. Jest to spowodowane tym, że ranking reklamy jest obliczany ponownie za każdym razem, gdy reklama może zostać wyświetlona.
Więcej informacji o reklamie w internecie znajdziesz na naszym blogu.