Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Koszt pozycjonowania – z czym się wiąże?

Pracując w agencji marketingu internetowego, często słyszymy pytanie „dlaczego koszt pozycjonowania jest tak wysoki?”. Klientów chcących płacić 100 zł miesięcznie lub takich którzy w ogóle chcieliby płacić dopiero po uzyskaniu określonych wyników wciąż jest wielu. Dlaczego, więc poważna agencja SEO nie dostosuje się do ich wymagań?

SEO to inwestycja

Tylko tak należy rozumieć sytuację w której bez wyłożenia pewnych środków próżno liczyć na zysk. Każda forma reklamy w sieci wymaga wyłożenia na stół gotówki. W innym naszym tekście możesz zapoznać się ramowo z wydatkami jakie za sobą niosą, link znajdziesz tutaj. Pozycjonowanie może być skuteczne jedynie jeżeli do promowanej stron prowadzą wartościowe odnośniki. Można je zdobyć przez umieszczanie wpisów na forach i w katalogach (najniższy koszt pozycjonowania, czasami darmowy sposób, który nie zawsze jest jednak skuteczny), lub zamawianie artykułów na prywatnych stronach, czy blogach, prowadzonych tematycznie. Tak więc, żeby umieścić wpis trzeba za niego zapłacić właścicielowi strony. Taki wpis należy również przygotować, więc pojawia się kolejny koszt w postaci przygotowania tekstu. Dodając do tego pracę pozycjonera, który wykonuje analizę konkurencji, słów kluczowych, czy optymalizacje serwisu, koszt pozycjonowania rośnie, a firma SEO przyjmując klienta w rozliczeniu za efekt musi w niego sporo zainwestować. Czy Twoja strona będzie w ich oczach na tyle dochodowa w przyszłości, że będą chcieli zapłacić za droższy wpis i lepszy tekst? Właściciele stron nie zawsze mają czas na takie eksperymenty.

Rozliczenie za podział z zysku

Praktyka doskonale znana z.. giełdy. W zamian za doinwestowanie przedsięwzięcia firma oddaje część udziałów inwestorowi. Inwestor ma możliwości współdecydowania i prawo do części zysków. Klienci firm SEO zwykle gotowi są jedynie na tą drugą część w zamian za inwestycję o której pisałem wyżej. Firma SEO pokrywając koszt pozycjonowania, w przeciwieństwie do inwestora spółki akcyjnej, przy niepowodzeniu zostaje z niczym, w przeciwieństwie do klienta, którzy może choćby sprzedać zoptymalizowany i linkowany serwis. Właściciele nierzadko nie zgadzają się na wdrożenie istotnych zmian, czego efektem może być porażka współpracy. Ryzyko w obu przypadkach jest podobne, jednak „inwestor SEO” jakim mogłaby się stać agencja, może stracić więcej.

Abonament – najpopularniejsze rozwiązanie

Taka metoda rozliczeń z agencją SEO pozwala obniżyć koszt pozycjonowania. Firma pozycjonująca ustala szacowaną miesięczną opłatę, która zawiera w sobie:

– wiedzę i dostępność specjalisty SEO
– czas pracy specjalisty SEO (analiza + wdrożenia)
jego rekrutacje i szkolenia 
– opłatę za copywriting
– koszt linków oraz utrzymania zaplecza posiadanego przez agencję
– koszt pozyskiwania nowych odnośników i artykułów podnoszących widoczność strony
– koszt narzędzi wykorzystywanych do analizy serwisu
– koszt badań konkurencji
– koszt narzędzi i procesu monitorowania rynku
– inne

Te inne są największą zagadką. Nie mamy swojego człowieka w Google i nie możemy stwierdzić, że zmiana algorytmu będzie miała na 100% takie i takie konsekwencje. Na większej ilości klientów łatwiej przewidzieć tendencje, zmiany, czy też wykonać odpowiednie ruchy, aby pozycjonowany serwis mógł stale rosnąć. Jednak mimo większej skali działalności w trakcie współpracy może pojawić się konieczność wykonania pracy za którą obowiązywałaby dodatkowa opłata. W tym modelu zwykle udaje się jej uniknąć. W abonamencie nie rośnie koszt pozycjonowania. Nie interesuje cię wzrost rynkowej stawki za tekst u copywritera, wzrost stawek szkoleń, czy usług IT dotyczących utrzymania zaplecza. Miesięczna kwota nie uchroni cię jednak od zmian takich jak wycofanie technologii w której zbudowana jest Twoja strona, tak jak miało to miejsce z technologią Flash, która całkowicie przestanie być indeksowana przez Google do końca 2020 roku.

Oczywiście wszystkich elementów wpływających na koszt pozycjonowania nie da się więc przewidzieć. Podejmując współpracę abonamentową istnieje ryzyko, że firma SEO straci na pozycjonowaniu partnera, choć mniej niż w wypadku całkowitego braku opłat po stronie klienta. Abonament pozwala uśrednić wspomniane inwestycje na wszystkich partnerów, a także koszt rozwoju samej firmy specjalizującej się w SEO.


About the author

Firmowy maruda. Zawsze się do czegoś przyczepi, nawet gdyby miałby to być jeden przecinek w 10 stronnicowym tekście. Taki typ człowieka dla którego szklanka nigdy nie jest pełna i zawsze można coś jeszcze poprawić. Przyzwyczajcie się, na tym blogu również będzie wam trochę marudził. W swoich opiniach szuka synergii szaleństwa z elegancją. Prywatnie pasjonat gier sportowych, planszowych i słodyczy.
2 Responses

Leave a Reply