Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Pozycjonowanie, AdWords, Facebook Ads, co wybrać?

Przenosząc swój biznes do wirtualnego świata liczymy na więcej klientów i większe zyski. Niestety poza Tobą, mnóstwo osób tego samego dnia podjęło podobną decyzje. Problemem staje się więc dotarcie do właściwego klienta wyprzedzając pozostałych. Łatwiej będzie dotrzeć do niego przez SEO, reklamy Google, czy może przez reklamę w mediach społecznościowych?

Na początku uspokoję cię: w sieci jest wystarczająco miejsca dla każdego. Jeżeli poważnie podejdziesz do tematu promocji w sieci, odniesiesz sukces. Wielu przedsiębiorców unika inwestowania w reklamę, walcząc na rynku głównie cenami, obniżając przy tym marże na produkcie. Zamiast opierać swoje działania na promocjach, warto przemyśleć swoją strategię dotyczącą widoczności w sieci. To, że czytasz ten tekst, jest dowodem na to, iż myślisz o rozstaniu z wrzodami żołądka których nabawiłeś się widząc, że konkurencja swoje ceny potrafi opuścić niżej. Niestety druga wiadomość jaką dla Ciebie mam nie jest tak optymistyczna: nie ma złotej recepty na promocję w sieci. Tak jak
do każdego pasuje inny samochód, tak do różnych klientów dotrzesz inną drogą. Warto więc zadbać o każdą z nich. Analizując poniższe informacje łatwiej będzie ci dostosować jakie środki inwestować w reklamę.

Pierwsze miejsce w Google – jak wypozycjonować stronę internetową?

Artefakt podał ostatnio zestawienie wyszukiwarek w Polsce, ze względu na silnik wyszukiwarki. Ponad 97% internautów szukając odpowiedzi w sieci, wybrało Google jako właściwy ten kierunek działań. Wynika z tego, że osiągnięcie właściwej pozycji w tej wyszukiwarce pozwoli Ci przyciągnąć część z 28 mln osób przeglądających co miesiąc zasoby polskiego Internetu (za Gemius). Skuteczne pozycjonowanie wymaga jednak specjalistycznej wiedzy. Minęły już czasy kiedy o pozycji w wyszukiwarce decydowała głównie liczba linków zewnętrznych przypiętych do serwisu. Dziś odnośniki z zewnątrz również są ważne, ale kluczowym czynnikiem przy ich dodawaniu jest planowanie. Odnośniki te muszą być tematycznie związane z Twoim biznesem. Poza tym link building musi opierać się na wartościowym zapleczu, ocenianym przez Google pozytywnie. Przy za dużej liczbie odnośników niskiej jakości, algorytm wyszukiwarki może ocenić Twoją stronę jako spamerską i całkowicie wykluczyć ją z wyników. Samo linkowanie, mimo, iż do dziś pozostaje głównym elementem pracy firm pozycjonujących, bez optymalizacji serwisu może nie dać zadowalających wyników. Czym ona jest? Dostosowaniem serwisu do wytycznych Google, w zakresie długości i jakości treści, szybkości serwisu, właściwej konstrukcji kodu strony, oraz wielu innych czynników. Mówi się, że jest ich ponad 200, jednak algorytm weryfikujący strony uczy się z dnia na dzień, co nakazuje monitorować bieżący rynek. Prawdopodobnie, aby skupić się na sprzedaży, będziesz musiał więc powierzyć te działania firmie zewnętrznej. W innym moim tekście możesz przeczytać o 12 mitach na temat dzisiejszego SEO, których analiza pomoże Ci dokonać właściwego wyboru w tym zakresie.

Prowadzenie kampanii AdWords

Wszystkiego w tym zakresie, dowiesz się z naszego AdWords FAQ, nie będę więc opisywał tu czym jest ta platforma. Powiem Ci bardziej jak ją wykorzystać, do czego i kiedy Ci się przyda. Otóż w teorii po ustawieniu właściwych parametrów kampanii, łącznie ze stawką, Twoja reklama powinna wyświetlać się na szczycie listy wyników. W teorii, gdyż AdWords jest nieustanną licytacją. Rozsądnie gospodaruj więc swoimi środkami. Być może zamiast pracować nad stałą widocznością reklamy, lepiej wykorzystać te środki w ramach krótszych kampanii, takich jak promocje, obniżki, czy produkty które dają Ci przewagę nad konkurencją. Możesz sprawdzić w Google Trends, jaką okresowością rządzą się wyszukiwania Twoich usług w sieci i zaplanować kampanie w tych miesiącach. Jak wiele osób wyszukuje w sieci artykuły które sprzedajesz, dowiesz się używając Planera Słów Kluczowych. To narzędzie zasugeruje Ci czego w skali roku, wyszukiwali internauci. Narzędzie to pokaże Ci także ile kosztuje kliknięcie w reklamę. Jeżeli twoja marża na produkcie to 3 zł, a koszt kliknięcia w link sponsorowany wynosi 2 zł, bardzo prawdopodobne jest, że ta forma reklamy nie sprawdzi się w Twoim wypadku. AdWords wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, co znaczy, że nawet jeżeli dziś reklama kosztuje Cię 2 zł za kliknięcie, za 10 minut, jedyną możliwością pokonania konkurencji będzie przekroczenie stawki 4 zł CPC, a to przy wspomnianej marży zazwyczaj nie ma racji bytu. Wszystko to sprawia, że należy stale kontrolować nasze działania reklamowe w tej platformie. Musisz sam zdecydować, czy masz czas na to, czy taniej będzie powierzyć te działania agencji SEM.

Social media marketing, czyli zarządzanie mediami społecznościowymi i PPC Marketing

Jak ciężko nam uwierzyć w sprzedaż za pośrednictwem SEO, czy AdWords, tak Instagram, Facebook, LinkedIN
i inne portale gromadzące społeczności, darzymy dużym zaufaniem i nadziejami. To dlatego jesteśmy gotowi zapłacić 2000 zł za szkolenie z FB Ads, podczas gdy nigdy nie przeznaczylibyśmy tych środków na kampanię linków sponsorowanych. Być może ma to związek z tym, że sami spędzamy dużo czasu na tych portalach. Spróbuj jednak trzeźwo ocenić sytuację. Kiedy ostatni raz kupiłeś coś na FB? Oczywiście poza wspomnianym szkoleniem.. Jeżeli nie przez grupę sprzedażową, do której należysz, to podejrzewam, że wielu takich transakcji nie dokonałeś. Sęk w tym,
że reklama FB świetnie sprawdza się w budowaniu świadomości o produkcie, a same transakcje w tym medium nie są w Polsce jeszcze tak popularne. Tu królują obraz, komunikat i call to action. Facebook robi jednak co może, żeby ograniczyć organiczne wyświetlenia i zmusić cię do płacenia za reklamy, które posiadają mnóstwo możliwości, od pozyskiwania społeczności, do bezpośrednich odnośników sprzedażowych. Moja rada na początek: bądź aktywny w grupach, posty z grup wyświetlają się zawsze w powiadomieniach. Stwórz prostego bota do szybkich odpowiedzi na płynące zapytania i korzystaj z Messengera dbając o szybkość odpowiedzi. Jeżeli chodzi o same reklamy promuj nietuzinkowe wpisy, atrakcyjne odnośniki do swoich produktów lub strony, oraz  eksperckie teksty. Trafiając na podatny grunt możesz wygenerować przyzwoitą sprzedaż.

Skuteczny marketing w sieci – Twój wybór

Podsumowując:

  • Dobrze przemyśl jakie elementy promocji w sieci jesteś w stanie wykonać osobiście
  • Przeanalizuj zlecenie niektórych działań osobom trzecim, co oszczędzi Twój czas
  • Porównaj swoją wiedzę z referencjami i doświadczeniem firm jakim powierzysz promocję swojej firmy
  • Przemyśl cele promocji i kampanii, nie zawsze jest to sprzedaż sama w sobie (np. budowanie wizerunku)

About the author

Firmowy maruda. Zawsze się do czegoś przyczepi, nawet gdyby miałby to być jeden przecinek w 10 stronnicowym tekście. Taki typ człowieka dla którego szklanka nigdy nie jest pełna i zawsze można coś jeszcze poprawić. Przyzwyczajcie się, na tym blogu również będzie wam trochę marudził. W swoich opiniach szuka synergii szaleństwa z elegancją. Prywatnie pasjonat gier sportowych, planszowych i słodyczy.

Leave a Reply