23 Sty 2018

FAQ: AdWords

FAQ: AdWords
W dobie wszechobecnej cyfryzacji, co raz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że bez reklamy w sieci co raz trudniej dotrzeć do docelowego odbiorcy. Czytając fachową prasę, czy blogi takie jak ten można znaleźć różne terminy, które nie zawsze na pierwszy rzut oka stają się jasne. Szukając informacji o pozycjonowaniu, strategiach marketingowych, oraz widoczności w sieci z pewnością natrafiliśmy na tajemnicze hasło AdWords, i choć w październiku platforma ta osiągnie pełnoletność, dla wielu przedsiębiorców jest kompletnie nieznana. Jeżeli przeczytasz poniższy tekst i dalej będziesz miał niedosyt wiedzy w tym zakresie, lub jakieś wątpliwości, zapisz je w komentarzach, a zaktualizuje ten artykuł, tworząc kompletne FAQ.

Czym jest AdWords?

To platforma reklamowa, usługa, która pozwala emitować reklamy w postaci tekstowej, graficznej, oraz wideo. Posiada szereg ustawień, dzięki którym możemy wyświetlać naszą ofertę w dowolnie wybranej lokalizacji, określając precyzyjnie grupę docelową. Dzięki niej możliwe jest kierowanie naszej oferty do klientów w prosty sposób, weryfikując kto dokładnie wyświetlił naszą reklamę. W przeciwieństwie do tradycyjnych nośników reklamowych jest to do zweryfikowania.

Czy reklama w AdWords to pozycjonowanie?

Nie, to dwie odrębne usługi. Pozycjonowanie to dostosowywanie strony do wymagań Google oraz budowanie jej pozytywnej reputacji dla robotów Google. Dzięki tym działaniom w organicznych wynikach wyszukiwarki strona powinna być lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. Wymaga to jednak czasu, natomiast w wypadku reklam AdWords jeżeli opłaca się budżet to reklama z założenia wyświetli się potencjalnym klientom

Gdzie wyświetlają się reklamy AdWords?

W wyszukiwarce Google, Youtube, oraz w sieci reklamowej AdSense. Jest to program do którego możesz przystąpić posiadając stronę internetową. Dzięki temu, że zezwalasz na wyświetlanie reklam na swojej stronie, Google płaci ci prowizje na podstawie liczby kliknięć reklam lub liczby ich wyświetleń, dokonanych na Twojej stronie.

Na jakie opłaty muszę nastawić się przy Google AdWords?

Opłatą obowiązkową jest budżet, na podstawie którego Google rozlicza kliknięcia lub wyświetlenia reklam. Działa on na zasadzie karty pre-paid: z opłaconych środków, danego dnia odciągana jest opłata np. za kliknięcia w naszą reklamę. Drugą kwotą jaką należy brać pod uwagę, to inwestycja w obsługę kampanii. W większości firm zajmujących się tymi działaniami, rozliczenia opiera się o procent od budżetu jaki postanowimy przeznaczyć na kampanię, oraz opłatę przygotowawczą. Ofertę SEM naszej agencji znajdziesz tutaj.

Od czego zależą stawki płatności za reklamę AdWords?

Koszt kliknięcia może być różny w różnych okresach reklamowych. Stawki za kliknięcie w reklamę, opierają się o trwająca nieustannie aukcje. Firmy sugerują ile są w stanie zapłacić za kliknięcie w daną reklamę i na tej podstawie konkurują o możliwość wyświetlania się w Google. Przedstawię Ci to w dużym uproszczeniu. Zakładając, że za kliknięcie w reklamę Twojego produktu jesteś w stanie zapłacić 2 zł, podczas gdy konkurencyjne firmy określiły maksymalną stawkę na poziomie 1,5 zł, reklama kosztować będzie 1,51 zł. Jeżeli zauważą, że ich reklama wyświetla się gorzej od Twojej, mogą jednak zdecydować się płacić więcej za kliknięcie, przez co to ile zapłacisz za reklamę z godziny na godzinę może wzrosnąć.

Na koszt reklamy wpływa jednak więcej czynników, takich jak historia konta Google AdWords, czy Wynik Jakości reklamy w stosunku do strony. Powyższy schemat jest więc bardzo uproszczony.

Jak wygląda reklama AdWords?

Poniżej przedstawię Ci kilka zrzutów z ekranu, na których zobaczysz reklamę AdWords. Twoja oferta również może się tam znaleźć. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się o przybliżony budżet jaki powinieneś przeznaczyć na taką reklamę wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń po bezpłatną wycenę.

  1. Reklama typu Baner - Youtube.plprzykład reklamy AdWords na Youtube

  2. Reklama typu Baner - Youtube.plPrzykład reklamy AdWords w panelu bocznym Youtube

  3. Reklama typu TrueView In-Stream - Youtube.pl

    Reklamy TrueView

  4. Reklamy HotelAds, Wyszukiwania organiczne, Linki Sponsorowane - Wyszukiwarka Google.pl

    Wyniki AdWords w wyszukiwaniu organicznym

Linki Sponsorowane, oraz Zakupy Google - Google.pl

Przykład kampanii reklamowej Google Shoping

Aktualizacja 21.03.2018

Czym jest remarketing?

To jeden z wariantów działań w AdWords. Korzystasz z niego jeżeli chcesz ponownie wyświetlać swoje produkty osobom, które pojawiły się na twojej stronie. Wyświetlają się one w całej sieci reklamowej Google, zależnie od ustawień kampanii. Możesz wyświetlać w ten sposób nie tylko poszczególne produkty, ale również całą stronę. Zaletą tego typu działań, jest powrót klienta na stronę, jeżeli Twój produkt mu się spodobał. Do tego typu kampanii potrzebne są listy remarketingowe. To zbiory danych osób które odwiedziły twoją stronę/aplikację, zbierane przez fragment kodu śledzącego. Osobom tym przydzielany jest właściwy dla listy jaką chcesz stworzyć (np. lista osób które w ostatnich 30 dniach odwiedziły promocje na stronie), identyfikator cookies

Aktualizacja 30.03.2018

Jaki jest minimalny budżet z jakim mogę zacząć reklamę AdWords?

Minimalny budżet, to taki, który Ci się opłaca. Jeżeli inwestujesz pieniądze w reklamę tego typu, liczysz na zwrot. Nie zawsze więc mniejsze kwoty inwestowane w reklamę przyniosą lepsze efekty. Niedawno prowadząc estymację budżetu dla sklepu internetowego, między innymi na podstawie ilości wyszukiwań oraz ceny za kliknięcie w reklamę, wyliczyliśmy, że niezbędny budżet na promowanie danego produktu mógłby zmieścić się w dwucyfrowej sumie. Problem w tym, że tego rodzaju produkty, kupuje się przy okazji innych zakupów, korzystając np. z darmowej dostawy po przekroczeniu kwoty w koszyku. W takim wypadku dobrze jest poszerzyć asortyment promowanych w AdWords produktów. Choćby dlatego, że obsługa kampanii wyniosłaby więcej niż sam budżet reklamowy, a to zazwyczaj sygnał, że taka współpraca może okazać się nieopłacalna.

Jak ocenić czy kampania AdWords jest dla mnie opłacalna

Najprościej sprawdzić ROI (Return On Investment). Jest to ogólnie przyjęty wskaźnik do mierzenia rentowności przedsiębiorstwa.
Jest to prosty wskaźnik dający nam podstawową informację, czy inwestowane środki w reklamę, zwracają mi się. Więcej o tym współczynniku przeczytasz w Poradniku Google. Drugą miarą, którą możesz wykorzystać jest ROAS (Return Of Ad Spend). Jest on bardzo podobny do poprzedniego i jeszcze prostszy. Dzielimy kwotę zarobioną dzięki reklamie, przez kwotę na nią wydaną i mnożymy razy 100%. Warto porównywać poszczególne okresy reklamowe, ponieważ dzięki temu wiemy, czy stawki jakie ustaliliśmy, za kliknięcie, w pełni wykorzystują potencjał AdWords. Jeżeli chcesz zobaczyć jak w praktyce wykorzystać ten współczynnik zobacz jak dzięki AdWords zwiększyliśmy sprzedaż w firmie sprzedającej artykuły do sypialni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *