13 Mar 2018

Google Analytics – bank wiedzy o Twoich klientach

Google Analytics – bank wiedzy o Twoich klientach

Wejście firmy w obszar e-marketingu, to nie tylko wielkie wydarzenie w kontekście zwiększenia zasięgu działalności. Przeniesienie biznesu do sieci daje możliwość precyzyjnego poznania swoich klientów, oraz mierzenia efektywności kampanii reklamowych. Dzięki implementacji krótkiego kodu Google Analytics na stronie, o swoich klientach dowiesz się więcej niż z najlepszej reklamy bezpośredniej.

Analityka internetowa na najwyższym poziomie

Jeżeli marzyłeś kiedyś o tym, żeby dowiedzieć się ile osób przeczytało Twoją ofertę, kim te osoby były i jak weszły w posiadanie twojej oferty, to potrzebujesz Google Analytics. Usługa ta zbiera informację o wszystkich osobach, które odwiedzają naszą witrynę. To potężne narzędzie odnotuje w jakim wieku był odwiedzający witrynę, w jakim miejscu na świecie był wyświetlając ją, jakie ma zainteresowania, z czego korzystał (wyszukiwanie mobilne, czy stacjonarne), a także jak dotarł na serwis (jakie słowa kluczowe wpisał, czy kliknął w link sponsorowany, lub z jakiego portalu został przekierowany) i wiele innych.

Jakie możliwości daje Google Analytics?

Być może od lat prowadzisz swój biznes i uważasz, że nie potrzebujesz wiedzieć więcej na temat swoich klientów. Zastanawiasz się więc może po co Ci to wszystko, skoro swój rynek znasz już na wskroś. Najprościej po to, żeby oszczędzić na reklamie i zyskać jeszcze więcej. Przykładowo, posiadając na stronie wyszukiwarkę opartą na parametrach, możesz sprawdzić czego na Twoim sklepie szuka odwiedzający Ciebie klient. Być może nie posiadasz w ofercie czegoś, co mógłby zakupić i przez to zamiast zrobić koszyk w Twoim sklepie, klient wędruje dalej w poszukiwaniu właściwego produktu. Dzięki Google Analytics możesz sprawdzić też które produkty są najczęściej wyświetlane, co pomoże Ci jeszcze lepiej je wyróżnić. Dowiesz się po jakich obszarach strony poruszają się klienci, a to być może da Ci odpowiedź dlaczego tak mało osób, kontaktuje się z Tobą, mimo, iż ruch na stronie jest przyzwoity. Masz problem z porzuconymi koszykami? Google Analytics pomoże ci zdiagnozować dlaczego.

Jak interpretować dane Google Analytics?

To najtrudniejsze zadanie. Prawdopodobnie prowadząc własny biznes możesz nie mieć czasu, aby dodatkowo uczęszczać na kursy z analityki internetowej. Jeżeli nawet będziesz na nie uczęszczał, na bazie jednego serwisu, może ci brakować doświadczenia w zastosowaniu odpowiednich filtrów i wyłowieniu takich informacji które pomogą Ci rozwinąć działalność. Na niektóre opcje mógłbyś nawet nie wpaść. W zakresie analityki internetowej pomoże ci dobra agencja SEO / SEM. Poniżej pokażę Ci jak bezpiecznie udostępnić jej dane do analizy. Możesz potrzebować tego jeżeli nawiązałeś już współpracę, bądź w momencie kiedy jeszcze się na nią nie zdecydowałeś i chciałbyś uzyskać precyzyjne odpowiedzi na pytania jakie ci się nasuwają. Uczciwa firma wykonująca pozycjonowanie stron internetowych, czy też prowadząca kampanie AdWords, nie będzie wróżyć z fusów. Swoją ofertę może oprzeć na bazie własnego doświadczenia lub o informacje na temat Twoich klientów.

Google Analytics – bezpieczne przydzielenie dostępu

Krok 1 – Logowanie do Google Analytics

Na potrzeby wszystkich odbiorców tego tekstu pokaże wszystko od podstaw. Żeby dotrzeć do Panelu logowania musisz wpisać w Google adres

analytics.google.com
Logowanie następuje za pomocą naszego konta Google

Strona główna Google Analytics

Tak wygląda panel główny Google Analytics. Dużo możliwości 🙂

W tym poradniku interesuje nas jedynie ta zakładka z zębatką, nazywająca się „Administracja”, gdyż tam będziemy mogli nadać uprawnienia do naszego konta dowolnej osobie.

Krok 2 – Obsługa Google Analytics: Konto, Usługa, Widok danych

W zakresie przydzielania dostępu możemy operować na 4 poziomach uprawnień i 3 poziomach dostępu. Od tego co chcemy udostępnić, zależy na którym panelu będziemy działać.

Zarządzanie użytkownikami w Google Analytics

– „Konto” tworzymy pierwszy raz logując się do Google Analytics.

W tej kolumnie operujemy wszystkimi kontami jakie są w naszym posiadaniu.  To najwyższy poziom uprawnień.  Może być pod nie podpiętych kilka usług, takich jak nasza strona www na której umieszczony jest kod śledzenia. Dzięki tej strukturze logując się jednorazowo za pomocą identyfikatora Gmail możemy zarządzać różnymi kontami, w których pogrupowane są nasze strony internetowe. Jak wygląda to w praktyce? Będąc specjalistą w zakresie analityki internetowej dla grupy kapitałowej (identyfikator Gmail), można zajmować się analizą dla kilku firm (kont) tego podmiotu, posiadających po kilka witryn www (usług).

– W kolumnie „Usługa” zarządzamy zasobami powiązanymi z kodem śledzenia.

Każda usługa posiada swój identyfikator, który razem z kodem śledzącym umieszczasz na stronie lub w kodzie źródłowym aplikacji. Co ciekawe do jednej usługi mogą być przypisane zasoby z kilku witryn www, jeżeli jej identyfikator dodamy na kilku serwisach. Wszystko zależy od tego jak chcemy analizować dane.

– W kolumnie „Widok danych” znajdują się docelowe wartości, czyli to co chcemy śledzić.

Zazwyczaj jeden z widoków jest poświęcony na zbiór wszystkich możliwych danych. Takie ustawienie pozwala na analizowanie ich w dowolnym zakresie. Poza tym mogą znajdować się również wyniki filtrujące konkretne dane. Uwaga! Po usunięciu konkretnego widoku, nie można wrócić już do danych w nim zawartych, stąd istotne jest przydzielanie właściwych uprawnień osobom trzecim. Można więc powiedzieć, że każdy widok to osobny raport do którego możemy przydzielić dostęp.

Wybór widoku Google Analytics

Zależnie więc od tego w jakim zakresie chcemy przydzielić uprawnienia na tej kolumnie musimy się skupić. Osobiście, prosząc o dostęp do Google Analytics, najczęściej zwracam się jedynie o widok ogólny wszystkich danych, aby przeanalizować ruch w danym okresie.

Jeżeli dostępne są jedynie filtrowane wyniki, proszę o udostępnienie tych dla kluczowych produktów w kontekście pozycjonowania tej strony.

Krok 4 – Zaproszenie do Google Analytics

Przechodząc już do najważniejszej części tego poradnika, aby udostępnić dane należy przejść do zakładki „Zarządzanie użytkownikami” w zakresie (kolumnie) jakim chcemy przydzielić dostęp (Konto, Usługa, pojedynczy Widok Danych).

Zarządzanie dostępem do Google Analytics

Kolejny widok to już lista osób posiadających uprawnienia do wglądu w zaznaczone zasoby.

Dodanie dostępu do Google Analytics

Klikając w menu rozwijane w prawym górnym rogu, pojawią nam się możliwości dodawania nowych użytkowników. Na potrzeby tego poradnika potrzebne będzie nam jedynie opcja „Dodaj nowych użytkowników”.

Dodanie uprawnień do Google Analytics

W tym menu wpisujemy adres email osoby, której chcemy dodać dostęp. W polu „Uprawnienia” zaznaczamy wybrany box i klikamy „DODAJ”. Jak widzisz wszystko jest tam opisane, możesz więc dopasować odpowiednie uprawnienia do użytkownika. I to wszystko! Właśnie dodałeś nowego użytkownika do swojego konta.

Typy nadawanych uprawnień

Przy nadawaniu uprawnień musisz pamiętać, że są one przekazywane domyślnie (konto > usługa> widok). Przydzielając komuś uprawnienia na poziomie konta, osoba będzie również mieć te same możliwości w obszarach usług i widoków przydzielonych do tego konta. Można więc mieć dostęp do odczytu i analizy na poziomie konta, a edycji jedynie na poziomie widoku.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Pomoc – Analytics

Sumując…

…jeżeli dalej zastanawiasz się jakie uprawnienia nadać, trochę ułatwię Ci ten wybór 😉

Udostępniając dane poglądowe, zaznacz „Odczyt i analiza” 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *