Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które pomaga webmasterom mierzyć ruch w witrynie, sprawdzać skuteczność słów kluczowych, rozwiązywać problemy i otrzymywać wiadomości od Google, dotyczące ich witryny. GSC zostało uruchomione przez amerykańskiego giganta już kilkanaście lat temu, kiedy jeszcze oficjalnie nazywało się Google Webmaster Tools. Od tego czasu zmieniła się nazwa i kilka funkcjonalności, ale przeznaczenie tego narzędzia pozostaje takie samo.
Wiedząc, co to jest Google Search Console, warto znaleźć również odpowiedź na pytanie: kto powinien korzystać z tej platformy? GSC będzie przydatnym narzędziem dla każdego, kto jest właścicielem, zarządza lub pracuje z witryną internetową, w tym:
– autorów treści – mogą zobaczyć, które opublikowane artykuły cieszą się największą popularnością,
– specjalistów SEO – pozyskują m.in. informacje o organicznym ruchu w wynikach wyszukiwania,
– projektanci stron internetowych i programiści – widzą, jakie problemy pojawiają się na stronie,
– właściciele firm – dzięki GSC dysponują ogólną wiedzą na temat swojej witryny i jej działania.
Do czego służy Google Search Console?
GSC to rozbudowana platforma, która oferuje wiele różnych funkcji. Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że Google Search Console oraz Google Analytics w pewnym stopniu nakładają się na siebie, ponieważ oba narzędzia pozwalają mierzyć ruch w danej witrynie. Ale na tym podobieństwa się kończą.
Google Search Console zapewnia wgląd w to, jak strona radzi sobie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Warto jednak podkreślić, że w przeciwieństwie do Google Analytics, GSC dostarcza tylko informacji o ruchu pochodzącym z wyszukiwania w sieci, a nie o innych segmentach, takich jak ruch pozyskany z reklam.
GSC można wykorzystywać również np. do przesyłania stron do indeksu Google, kontrolowania poprawności adresów URL witryny i sprawdzania błędów w danej domenie. Narzędzie to jest często traktowane jak oficjalny sposób komunikacji Google z właścicielami poszczególnych witryn. Posiadając zarejestrowane konto, webmaster może otrzymywać informacje o problemach z witryną, błędach, a nawet karach nałożonych przez Google. To także pewnego rodzaju centrum kontroli nad stroną – GSC udostępnia funkcje, które pomagają w codziennym zarządzaniu domeną, poprzez np. przesyłanie map witryn XML.
Ponadto konto GSC zawiera wiele przydatnych informacji o tym, jak strona wyświetla się i radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Od raportów związanych z funkcjonowaniem na urządzeniach mobilnych, aż po widoczność i śledzenie kliknięć – z konsoli Google można pozyskać wiele cennych danych.