Tworząc lub optymalizując stronę internetową, należy wziąć pod uwagę nie tylko jej zgodność z wymogami Google dotyczącymi pozycji w rankingu w wyszukiwarce, ale również użyteczność dla odbiorcy. Dlatego tak ważna jest analiza witryny i jej dostosowanie pod kątem user experience. Co to konkretnie jest i do czego służy?
User experience – do czego służy?
User experience (w skrócie UX) to po prostu doświadczenia użytkownika związane z daną stroną internetową. To jeden z istotnych czynników rankingowych wyszukiwarek, określający jakość korzystania z witryny. UX wskazuje zatem, czy internaucie łatwo jest poruszać się po serwisie, znaleźć interesujące go informacje, skontaktować się czy też – w przypadku sklepu – dokonać zakupu. Służy do określenia, jakie elementy są wartościowe i skuteczne, a które należy zmienić, aby polepszyć użyteczność strony, a tym samym poprawić doświadczenia użytkownika dotyczące korzystania z niej.
Do czynników wpływających na user experience należą m.in.:
– struktura strony internetowej,
– responsywność, przyjazność witryny dla urządzeń mobilnych,
– szybkość ładowania się serwisu na komputerach, telefonach i innych urządzeniach,
– użyteczność i prostota interfejsu użytkownika,
– intuicyjność korzystania ze strony www.
UX a SEO
User experience bierze pod uwagę przede wszystkim odczucia internautów odwiedzających witrynę. Są one jednak równie istotne dla robotów Google i mają znaczenie podczas pozycjonowania serwisu. Dlatego dobre doświadczenia użytkownika związane ze stroną www mogą mieć wpływ na jej ocenę przez algorytmy Google i pozycję w wynikach wyszukiwania.