Poruszanie się po dostępnych w sieci zasobach nie wiedząc, co to jest domena, jest dosyć ryzykowne, ponieważ łatwo można wtedy stać się ofiarą cyberprzestępców. W najprostszym rozumieniu domena jest formą przekierowania użytkownika, dzięki której nie trzeba pamiętać skomplikowanych adresów IP, które w zależności od konfiguracji serwera mogą się zmieniać. Przykładem domen internetowych są powszechnie wykorzystywane adresy www, FTP albo poczty e-mail (SMP), które umożliwiają wyświetlenie docelowej strony lub dostarczenie wiadomości do odpowiedniej osoby.
Jak powinien wyglądać adres domeny?
Dzięki usłudze DNS (Domain Name System) i przeglądarkom internetowym dostęp do stron uzyskujemy przy pomocy łatwych do zapamiętania adresów www. W ramach krótkiego przypomnienia pierwszym elementem jest protokół szyfrowania danych, który oznaczany jest przy pomocy skrótu https://. Następnie pojawić się może znane www, ale większość przeglądarek nie wymaga już wpisywania tej części linku. Zazwyczaj w zupełności wystarczy domena (np. nazwa firmy, strony, usługi itp.) oraz rozszerzenie (np. .com, .pl, .org). Niektóre starsze strony korzystają z protokołu http://, ale warto pamiętać, że dane przesyłane do i z niezabezpieczonych odpowiednio domen mogą zostać łatwo przechwycone.
Czego dowiedzieć się można z samego rozszerzenia strony?
Bardzo istotnym elementem adresu jest rozszerzenie, które wskazuje na charakter i rodzaj treści na danej stronie. Doskonałym przykładem są tu strony kończące się na .edu, .gov, .org, które wskazują kolejno na treści edukacyjne, rządowe oraz organizacje non-profit. Warto wspomnieć tu o rozszerzeniach narodowych (np. .pl, .de, .ru etc.), które wskazują na język i kraj pochodzenia. Bardziej precyzyjną formą są regionalne rozszerzenia takie jak wroclaw.pl lub waw.pl. Oczywiście najbardziej popularnym rozszerzeniem jest .com, które charakteryzuje adresy globalne.
Jaki wpływ na pozycjonowanie ma rozszerzenie i nazwa domeny?
Wraz z rozwojem technologii indeksujących nazwa domeny nie ma już tak dużego wpływu na pozycjonowanie jak treści zamieszczone na podstronach. Nie zmienia to faktu, że wybierając nazwę domeny, warto zadbać, aby była ona przyjazna dla użytkowników. Krótkie i łatwe do zapamiętania frazy powiązane z działalnością są świetnym rozwiązaniem, podobnie jak uproszczona nazwa firmy.
Na etapie rejestrowania domeny najłatwiej jest sprawdzić dostępność wybranego adresu pod danym rozszerzeniem. Adresy globalne charakteryzują się z reguły najmniejszą dostępnością oraz najwyższą ceną, co sprawia, że wiele osób decyduje się na zarejestrowanie domeny narodowej albo regionalnej. W obu przypadkach poprawia to pozycjonowanie w danym kraju lub regionie, ale pogarsza widoczność w przypadku zagranicznych użytkowników.