Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest Google Tag Manager? – definicja

Menedżer tagów Google (z ang. Google Tag Manager, GTM) to bezpłatne, zaawansowane narzędzie służące do uporządkowania i zarządzania tagami. Umożliwia łatwe dodanie, usunięcie, modyfikację bądź zaktualizowanie fragmentu kodu w witrynie albo aplikacji mobilnej. Pozwala ponadto na śledzenie działań realizowanych przez użytkowników w witrynie, takich jak m.in. wykonywanie rozmaitych zdarzeń.

Menedżer tagów Google to intuicyjna w obsłudze platforma, w której z jednego miejsca można zarządzać wszystkimi tagami niezbędnymi do skutecznej analizy witryny, śledzenia źródła ruchu, wzrostu konwersji itp. Kiedy chcesz zaimplementować nowy skrypt, nie musisz ingerować w kod na stronie, ponieważ można to zrobić łatwo, szybko i bezpiecznie poprzez GTM. Korzystając z tego narzędzia, musisz wstawiać „na sztywno” tylko jeden kod na stronie, to duże ułatwienie dla laików nieznających się na językach programowania. Co istotne, GTM pozwala wyeliminować błędy, które mogą pojawić się podczas prób ręcznej implementacji kodu.

Zalety korzystania z GTM

Używanie Google Tag Managera przynosi wiele korzyści. Jeśli nie masz GTM, to do każdej zmiany skryptu potrzebna Ci będzie odpowiednia wtyczka albo bezpośrednie wdrożenie zmian w kodzie strony, co bywa skomplikowane i czasochłonne, zwłaszcza w sytuacji, gdy w witrynie znajduje się większa liczba tagów. Dzięki GTM możesz dokonać samodzielnej konfiguracji analityki w serwisie, ograniczając, a często nawet eliminując w ten sposób konieczność pomocy programisty. Narzędzie to pozwoli Ci samodzielnie wdrożyć piksel Facebooka albo tag Google Analytics, bez znajomości JavaScript, CSS czy HTML. To pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze potrzebne na opłaty dla specjalisty IT.

W GTM wszystkie skrypty znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia, przyspiesza i porządkuje pracę. Z łatwością zobaczysz w nim każdy tag uruchamiający się na stronie, wraz z jego właściwościami. Google Tag Manager umożliwia ponadto wygodne testowanie skryptów przed ich opublikowaniem. W ten sposób sprawdzisz, czy kody działają poprawnie i wyeliminujesz ewentualne błędy.

Możliwości Menedżera tagów Google

Menedżer tagów Google umożliwia śledzenie w zasadzie każdej interakcji użytkownika z Twoim serwisem. Następnie odpowiednie dane i informacje trafiają do konkretnych systemów, np. Google Ads, Google Analytics, Facebooka lub innych.

Narzędzie zapewnia wszechstronne zastosowanie. Pozwala na wdrożenie tagu Google Analytics, a w efekcie śledzenie zdarzeń i odsłon, grupowanie treści, wdrożenie modułu E-commerce albo Enhanced E-commerce, śledzenie międzydomenowe, pomiary metryk niestandardowych czy też konfigurację niestandardowych wymiarów.

Dzięki platformie Google zainstalujesz też piksel Facebooka, w tym piksele z dynamicznymi wartościami, zdarzeń i odsłon. GTM umożliwia także wdrożenie tagów Google Ads służących m.in. do łączenia i śledzenia konwersji czy też remarketingu.

Wszechstronne narzędzie umożliwia również instalację kodów sieci afiliacyjnych oraz belek z informacją o cookies, wyświetlanie banerów i pop-upów oraz prowadzenie testów A/B. Dzięki niemu zweryfikujesz też Google Search Console oraz wdrożysz dodatkowe narzędzia analityczne czy marketingowe.

Struktura menu w GTM

Konto w Google Tag Menedżerze składa się z kontenerów, w których znajdują się reguły, tagi oraz zmienne. Kontenery to kody instalowane w aplikacji lub na danej stronie. Pozwalają na połączenie witryny z panelem GTM. Zmienne służą do przechowywania wartości ulegających zmianie. Skrypty (tagi) pozwalają na przesyłanie danych z serwisu i odpowiadają za wdrożenie określonych narzędzi w witrynie. Reguły to z kolei zdefiniowane warunki, dzięki którym zostają uruchomione tagi.