Nofollow (znany też jako: atrybut nofollow i rel=”nofollow”) to atrybut odnośników w sieci, który jest używany, aby nie tracić mocy domeny na kierowanie linków dofollow do innej. Informuje on algorytmy wyszukiwarek, że nie mogą podążać za odnośnikami określonymi tym atrybutem oraz nie wolno im z nich korzystać. Chroni on strony zawierające reklamy przed przeniesieniem części wartości na serwisy, do których przekierowuje odnośnik z reklamą. Tym samym np. w przypadku nowych domen nie warto ustawiać linków dofollow z domeny żeby już na starcie nie osłabiać jej widoczności.
Atrybut nofollow powstał celem zabezpieczenia przed spamem na forach internetowych i portalach blogowych. Jego używanie w tych miejscach służy ochronie w przypadku reklam występujących pod postacią odnośników zamieszczonych w witrynie, a także ogranicza zdobywanie linków przez wpisy i komentarze.
Google każdy link traktuje jako dofollow, dlatego w przypadku chęci oznaczenia konkretnego odnośnika atrybutem nofollow, należy go wpisać w kod strony. Atrybut ten może występować w linku w następującej postaci:
rel=”nofollow”>treść odnośnika
Oznaczenie to można też zamieścić w meta tagu.