ROI, czyli Return on Investment (ang. zwrot z inwestycji) to termin używany m.in. do opisania rentowności działań marketingowych danej firmy czy organizacji, choć wykorzystuje się go również w przypadku innych inwestycji, na przykład w nieruchomości. Marketerzy wykorzystują ten wskaźnik między innymi do uzyskania odpowiedzi na pytanie o to, ile pieniędzy generuje każda wydana na reklamę złotówka.
Biorąc pod uwagę, że jednym z głównych celów marketingu jest zwiększanie sprzedaży, niezwykle ważne jest zrozumienie związku między kosztami marketingu a zyskami firmy i umiejętne obliczenie zwrotu z inwestycji. Wskaźnik ROI pomaga w określeniu, czy dana strategia marketingowa działa oraz wskazaniu, które zabiegi reklamowe są najskuteczniejsze.
Wzór do obliczenia ROI
Chociaż istnieje kilka różnych sposobów obliczania ROI z marketingu, podstawowy wzór jest prosty:
(przychód – koszty całkowite) / koszty całkowite x 100% = ROI.
Poprzez koszty całkowite rozumiemy w tym przypadku koszty związane z oferowanymi produktami lub usługami oraz wydatki przeznaczone na marketing. Wskaźnik ROI zwykle wyrażany jest w procentach. Warto omówić ten przykład na konkretnych liczbach. Jeśli dany sklep internetowy sprzedał 10 produktów za 200 zł, wydał przy tym 200 zł na reklamę, a koszt produkcji jednego produktu wynosi 50 zł, to obliczenia będą prezentować się następująco:
2000 zł – (10×50 zł + 200 zł) / (10×50 zł + 200 zł) x 100% = 185%
Należy jednak zauważyć, że w tej formule cały wzrost sprzedaży jest powiązany z działaniami marketingowymi. Aby uzyskać bardziej realistyczny obraz wpływu marketingu i zwrotu z inwestycji, marketerzy mogą w obliczeniach uwzględniać także np. sprzedaż organiczną, wynagrodzenia pracowników i liczne czynniki zewnętrzne, które wpływają na sukces danej kampanii.
Wskaźnik ROI – dodatkowe informacje
Wyjaśniliśmy już co to jest ROI, ale warto także uzupełnić te informacje o kilka dodatkowych faktów, by ułatwić posługiwanie się tym wskaźnikiem w działaniach marketingowych.
Przede wszystkim ROI może przyjmować zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. W tym drugim przypadku wynik sygnalizuje, że podjęte działania reklamowe były nieopłacalne. Oprócz sprawdzania efektywności podjętych działań, obliczanie zwrotu z inwestycji pomaga marketerom m.in. w uzasadnianiu wydatków na promocję przed zarządem firmy, we właściwym dysponowaniu budżetem reklamowym, a także w analizowaniu konkurencji.
Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy zwrot z inwestycji w marketing można uznać za dobry? Nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi – będzie on zależał od potrzeb i celów danej firmy. Jednak często za zadowalający wynik przyjmuje się zwrot z inwestycji na poziomie 5:1 — czyli 5 zł za każdy wydany 1 zł, a za znakomity – ROI na poziomie 10:1.