Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest SEM? – definicja

SEM (Search Engine Marketing) to marketing w wyszukiwarkach, czyli zestaw narzędzi, technik i strategii, które są stosowane w celu zwiększenia widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania (w tzw. SERP-ach). Krótko mówiąc, najważniejszym celem wszystkich działań w ramach SEM jest uzyskanie jak najwyższej pozycji strony dla danej frazy w Google lub innych wyszukiwarkach.

Wyszukiwarki wyświetlają dwa rodzaje wyników:

– Organiczne – w tym przypadku, aby wiedzieć, które wyniki wyświetlić, wyszukiwarka używa algorytmu, mającego za zadanie wyłonić witryny najlepiej odpowiadające danemu zapytaniu. Algorytm Google opiera się m.in. na trafności i jakości treści, znajdujących się na stronie internetowej, liczbie zaufanych linków, które do niej prowadzą czy prędkości ładowania. Zestaw technik oraz narzędzi wykorzystywanych do organicznego pozycjonowania witryny jest znany jako SEO (Search Engine Optimization).

– Płatne – w tym przypadku trzeba zapłacić za wyświetlenie strony na dane zapytanie w sekcji reklam w wyszukiwarce. Nie trzeba poświęcać czasu np. na optymalizację witryny – strona będzie widoczna od razu na górze wyników wyszukiwania, związanych z określonym słowem kluczowym. Aby pozyskać ruch, kupujący reklamy musi skorzystać z takich rozwiązań, jak Google Ads. Płatne wyniki często określa się również skrótem PPC.

Odpowiadając na pytanie: co to jest SEM, można więc stwierdzić, że marketing w wyszukiwarkach obejmuje zarówno techniki SEO, jak i PPC. Całość wyraża się często także prostym równaniem: SEM = SEO + PPC. Warto zaznaczyć, że część marketerów coraz chętniej używa skrótu SEM, odwołując się wyłącznie do płatnych wyników.

Jaka jest zaleta marketingu w wyszukiwarkach (SEM)?

Dobrze poprowadzona kampania SEM może być potężnym atutem dla niemal każdej firmy, która sprzedaje swoje usługi lub produkty przez internet. Marketing w wyszukiwarkach ma kilka bardzo istotnych zalet. Jest przede wszystkim wysoce mierzalny – narzędzia takie jak Google Ads czy Google Analytics dostarczają bardzo szczegółowe raporty, dotyczące rozwoju kampanii, dzięki czemu zawsze można zoptymalizować jej poszczególne obszary, by osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

SEM pozwala również skuteczniej generować konwersje. Ruch organiczny, pozyskany dzięki pozycjonowaniu, jest wysokiej jakości – osoby, które trafiają na stronę z powodu zainteresowania konkretną treścią łatwiej przekonać do zakupu produktu lub usługi. Z drugiej strony PPC pozwala osiągać stosunkowo szybkie wyniki sprzedaży na dużą skalę, a dzięki płatności za kliknięcie, reklamodawca ponosi koszty tylko wtedy, gdy dany użytkownik jest naprawdę zainteresowany ofertą. Można kontrolować maksymalny budżet dzienny, który chce się zainwestować w reklamę, a także maksymalny koszt kliknięcia. W ten sposób zyskuje się pewność, że kampania SEM jest opłacalna.