Otwarte Pon - Pt 08:00-17:00

Co to jest tag?– definicja

Tag (z ang. etykieta) to pojedyncze słowo kluczowe lub wyrażenie przypisane do artykułu bądź posta, które grupuje podobne treści, dane albo pliki na stronie internetowej. Tagi, podobnie jak kategorie, stanowią jedną z metod grupowania cyfrowych bądź fizycznych przedmiotów. Nie są natomiast podstawowym sposobem systematyzowania treści, ale opcją dodatkową ułatwiającą poruszanie się po stronie. Tagi pełnią rolę uzupełniającą względem głównych kategorii – są nieuporządkowane i zazwyczaj przedstawiane w postaci chmury etykiet.

Historia powstania tagów

Etykiety zostały zainicjowane przez delicio.us w 2003 roku, a niedługo później zaadaptowane przez serwis Flickr. Portal ten wprowadził także tzw. chmurę tagów będącą graficzną interpretacją etykiet używanych na stronie, stanowiących równocześnie linki do właściwych pod względem tematycznym części serwisu. W 2007 roku tagi stały się ważną częścią WordPressa, a później również innych CMS-ów.

Jak działają tagi?

Znajdujące się na stronie lub w sklepie internetowym tagi występują pod postacią odnośników prowadzących do podstron obejmujących wszystkie wpisy, pliki, grafiki, produkty lub inne dane oznaczone konkretną etykietą. Tagi określające treści o podobnej tematyce można łatwo wyciągnąć i zgromadzić w jednym miejscu. Rozwiązanie to ułatwia użytkownikowi korzystanie ze strony internetowej oraz umożliwia szybsze odszukanie interesujących go produktów albo zagadnień. Internauta zyskuje zatem wygodniejszy dostęp do treści o podobnej tematyce. Do samego artykułu bądź wpisu prowadzi natomiast większa liczba wewnętrznych odnośników. Etykiety zazwyczaj składają się jednego lub dwóch słów, ale często są to także wyrażenia obejmujące trzy lub więcej wyrazów.

Tagi a pozycjonowanie

Prawidłowo używane tagi mogą odgrywać rolę w procesie pozycjonowania. Algorytmy Google czytają serwisy po adresach URL, można zatem założyć, że przeglądają także strony z tagami. Strony gromadzące etykiety można indeksować. W sytuacji, gdy popełnisz błąd w tagu, np. literówkę, witryna stworzy podstronę dla tej właśnie etykiety. Strona zostanie zaindeksowana, ale roboty wyszukiwarki mogą uznać ją za mało wartościową. Ten z pozoru mały błąd może zatem wpłynąć na ogólną ocenę całej domeny, a tym samym na pozycje serwisu w rankingu. Dlatego tak istotne jest prawidłowe pod względem językowym oznaczanie etykiet.

Tagi – przykłady

Tagi to dowolne słowa lub dłuższe wyrażenia, mogące określać dosłownie wszystko. Na przykład, na blogu kulinarnym tagami można oznaczać przepisy zaliczane do konkretnych kategorii, np. rodzajów potraw, takich jak: Ciasta i desery, Zupy, Śniadania itp. W sklepie odzieżowym etykietami można z kolei oznaczać poszczególne rodzaje ubrań, np. Jeansy, Sukienki maxi, Sukienki mini, Sukienki midi, Topy czy Płaszcze. Wybierając tagi, warto wziąć pod uwagę użyteczność określeń – etykiety powinny w jasny i czytelny sposób wskazywać na daną kategorię, aby użytkownik nie miał wątpliwości, jakie treści kryją się pod danym tagiem.