Witryna internetowa, inaczej zwana serwisem internetowym, to najprościej rzecz ujmując zbiór stron (podstron) raz adresów składających się na całokształt portalu internetowego, który mieści się pod daną domeną. Przykładowo podstrony wchodzące w skład danej witryny internetowej mogą mieścić w sobie informacje na wybrany temat, ale równie dobrze mogą to być narzędzia, aplikacje czy formularze. Ważne jest to, aby były one udostępnione z jednego adresu domenowego.
Co to jest strona internetowa? – definicja
Strona internetowa nie jest synonimem witryny internetowej, a jedynie wyrazem bliskoznacznym. Strona internetowa wyrażona przy pomocy adresu www to jedynie część wchodząca w skład danej witryny internetowej. W ustach wielu osób jest to często skrót myślowy odnoszący się do precyzyjnie zdefiniowanego adresu www, który jest podstroną na danym portalu czy serwisie internetowym. Przykładowo większość przedsiębiorstw ma witryny internetowe, na których można znaleźć podstrony (strony internetowe) zawierające informacje o zakresie usług, cenach, zrealizowanych projektach, ofertach pracy, blogi czy formularze kontaktowe.
Witryna internetowa a strona internetowa – przykłady
Aby najprościej zobrazować różnice pomiędzy stroną internetową a witryną należy zacząć od zrozumienia, jak dokładnie zbudowany jest adres www. W pierwszej kolejności zdefiniowany jest protokół, przy pomocy którego przeglądarka łączy się z serwerem, na którym mieści się dany adres. Adres URL powinien zaczynać się od https, jednak w przypadku starszych oraz gorzej zabezpieczonych portali może być to http. Większość nowoczesnych przeglądarek ukrywa często www poprzedzające domenę. W naszym przypadku adres https://pro-pozycje.pl/ kieruje użytkownika automatycznie na stronę główną naszego portalu.
Jakie są rodzaje witryn internetowych?
Jednym z najczęściej występujących rodzajów witryn internetowych jest forma portalu, który oferuje dostęp do różnorodnych informacji. Są one najczęściej wielotematyczne w przeciwieństwie do wortali, które publikują jedynie informacje z wybranej dziedziny. Węższy zakres tematyczny często przekłada się na większą głębokość, dokładność oraz rzetelność danych. Bardzo dużą popularnością cieszą się portale społecznościowe zrzeszające miliony ludzi na całym świecie. Umożliwiają szybką wymianę informacji z osobami o podobnych zainteresowaniach oraz ułatwiają utrzymywanie kontaktu z bliższymi i dalszymi znajomymi.
Blog to coś w rodzaju prywatnego dziennika, który zawiera wpisy (strony) wyrażające opinie na wybrane tematy. Są one również bardzo często wykorzystywane do marketingu internetowego, ponieważ wpisy „przyciągają” nowe osoby poszukujące informacji na dany temat. Niektóre witryny internetowe publikują tam również aktualności dotyczące obecnej działalności.
Tak jak wspomnieliśmy, witryny internetowe pełnić mogą funkcje aplikacji, czego najlepszym przykładem jest bankowość elektroniczna. Bardzo wiele banków na całym świecie próbuje przekonać do siebie nowych klientów, dodając regularnie nowe funkcjonalności, które umożliwiają sprawne zarządzanie nawet dużą liczbą rachunków bankowych. W sieci znaleźć można także liczne serwisy reklamowe, szkoleniowe, rozrywkowe i aukcyjne. Przykładem witryny internetowej są również sklepy internetowe oraz biblioteki cyfrowe agregujące publikacje naukowe z uniwersytetów na całym świecie.
W ostatnich latach widoczny jest również znaczny wzrost popularności portali umożliwiających streamowanie własnych treści audiowizualnych lub odkrywanie produkcji innych osób. Zaliczyć można do nich dostępne globalnie serwisy umożliwiające oglądanie filmów i seriali w modelu abonamentowym oraz liczne portale, na których udostępnić można własne nagrania. Video blogi, podcasty oraz live streamy wykorzystywane są do reklamy, nauki, promocji lub szkolenia, ponieważ potrafią przyciągnąć miliony widzów na całym świecie.