Wyobraźmy sobie Twój służbowy laptop, kilka dni przed upragnionym urlopem. Osoba przypisana przez Twojego przełożonego do zastępstwa, będzie pracowała na Twoim sprzęcie pod Twoją nieobecność. W im lepszym stanie zostawisz swój laptop, tym działania osoby pełniącej za Ciebie zastępstwo będą szybsze i skuteczniejsze, ponieważ nie będzie traciła czasu na zbędne szukanie materiałów potrzebnych do prawidłowego wykonania pracy.
Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku strony internetowej.
Jednym z najważniejszych elementów procesu pozycjonowania strony internetowej jest dobrze wykonana mapa strony. Prawidłowo zaprojektowana i przygotowana struktura serwisu ułatwi życie twórcom oraz, co najważniejsze – użytkownikom tej strony.
W Twoim szeroko pojętym interesie powinno leżeć to czy użytkownik znajduję szybko to czego potrzebuje, czy błądzi nie mogąc znaleźć pożądanej przez siebie rzeczy, usługi czy informacji. Od tego prawdopodobnie zależy czy użytkownik (klient) opuści Twój serwis i już nigdy do niego nie wróci, czy zostanie i będzie wracał częściej. Pamiętajmy, że ludzie w dzisiejszych czasach są bardzo niecierpliwi.
Co jest ważne, aby osiągnąć pozytywny efekt właściwej struktury serwisu? Na co trzeba zwrócić uwagę, aby użytkownika zatrzymać na tej stronie?
Linkowanie wewnętrzne
Podstawowym działaniem przy projektowaniu konstrukcji serwisu jest linkowanie wewnętrzne. Celem tych działań jest ułatwienie poruszania się po serwisie zarówno robotom Google, jak i użytkownikowi oraz jak najszybsze przemieszczenie się z jednego miejsca na stronie w inne.
Istotny jest czas w jakim znajdujemy interesujący nas link, czas przeładowań strony oraz ilość kliknięć potrzebnych do dotarcia z jednego miejsca w inne.
Dobrym przykładem jest „Zasada 3 kliknięć”. Użytkownicy nie lubią klikać, każde kolejne kliknięcie podczas wizyty w serwisie powoduje zniechęcenie, co w efekcie prowadzi do zakończenia eksploracji strony przez odwiedzającego.
Podstawą dobrze wykonanego linkowania wewnętrznego jest prawidłowo skonfigurowane MENU serwisu, w którym powinny znajdować się najważniejsze informacje (przykładowo, w sklepie internetowym powinny to być wszystkie główne kategorie produktów). Roboty Google odczytują stronę z góry na dół, a co za tym idzie – najważniejsza treść w witrynie (i odnośniki do niej) powinny znajdować się jak najwyżej w kodzie źródłowym strony.
Struktura treści
Przy tworzeniu struktury treści na stronie internetowej bardzo ważna jest jej czytelność. Działania powinny zostać wykonane w sposób przyjazny dla algorytmów Google oraz samego użytkownika. Na swojej stronie warto wykorzystać nagłówki. Projektując stronę należy korzystać z nagłówków H (h1, h2, h3, itd.). Dzięki temu treść stanie się bardziej czytelna zarówno dal użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Element najwyższego poziomu ważności powinien zostać oznaczony tagiem – h1, kolejny pod względem ważności – h2 itd.
Przygotowując treści na stronę należy zadbać o ich unikalność. Treści oryginalne trafniej odpowiadają na zapytania użytkownika i są lepiej oceniane przez algorytm wyszukiwarki. Teksty powinny być wartościowe i ciekawe. Google kładzie duży nacisk na aspekt unikalności i jakości treści na stronie internetowej.
Zapraszamy także do zapoznania się z artykułem Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?
Anchor tekst
Anchor tekst jest to treść na stronie internetowej, która wyświetla się jako link prowadzący do innej podstrony lub zupełnie innego miejsca w internecie. Algorytm Google traktuje anchor tekst jako wskazanie tego, co znajduje się na podstronie do której odsyłamy użytkownika.
Poniżej przykład jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany link:
<a href=https://pro-pozycje.pl>agencja SEO</a>
całość to link.
https://pro-pozycje.pl – to adres url, a „agencja seo” to anchor tekst.
Dane strukturalne
Dane strukturalne to oznaczenia na stronie internetowej (w jej kodzie źródłowym), które pozwalają na lepsze rozumienie treści strony przez roboty wyszukiwarek. Standardem oznaczania danych strukturalnych jest schema.org. Dzięki temu standardowi możemy oznaczyć na stronie taki typ danych jak na przykład: dane kontaktowe, przepisy kulinarne, produkty (cena, dostępność, ocena, itp.), recenzje filmów, książek, autorów i wiele więcej.
Dzięki poprawnemu wdrożeniu danych uporządkowanych mamy szanse, że w wynikach wyszukiwania Google przy naszej stronie wyświetlą się dodatkowe informacje, na przykład ocena produkt, czy jego cena, które mogą zwiększyć wskaźnik klilkalności CTR i przyciągnąć na stronę większą liczbę użytkowników.
Wnioski: Dbaj o strukturę serwisu – nie torturuj użytkownika!
-
Rozpisz na kartce lub w edytorze tekstowym swoją wizję struktury – ułatwi Ci cały proces!
-
Postaw się na miejscu użytkownika!
-
Spraw aby serwis żył!
-
Pozwól rozgościć się użytkownikowi na Twojej stronie!