Wyobraź sobie sytuacje w której dowiadujesz się o czymś co Cię interesuje jeszcze zanim zaczniesz szukać tej informacji w sieci – takie założenie miał Google, gdy w 2019 r. prezentował swoje najnowsze rozwiązanie – Google Feed. Ten rok przynósł również zmianę nazwy, która w pełni oddaje misję produktu – Discover
„Odkryj”. Wraz ze zmianą nazwy nastąpiło odświeżenie designu, który sprawia, że odkrywanie Twoich zainteresowań stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W efekcie cały poprzedni rok przyniósł ponad 800 milionów użytkowników z powodzeniem otrzymujących najbardziej porządane przez nich informacje.
Czym jest Google Discover?
Narzędziem mającym na celu przede wszystkim ułatwić użytkownikom poruszanie się po czeluściach internetu. Google Discover odkrywa, dostosowuje oraz kieruje świeże informacje, które spotykają się z zainteresowaniami danego użytkownika. Jednym z najciekawszych elementów jest kierowanie i pokazywanie nie tylko najświeższych informacji, ale w szczególności tych o których użytkownik jeszcze nie wie.
Google oznacza to jako evergreen content. W momencie, w którym interesujesz się polityką zagraniczną Wybrzeża Kości Słoniowej Google Discover prawdopodobnie pokaże Ci tę informację nawet kilka miesięcy po jej opublikowaniu. Jeśli planujesz kolejnego tripa za granicę, Discover pokaże Ci najlepsze miejsca na obiad lub zabytki warte zwiedzenia. Podobnie, gdy rozpoczynasz naukę gry na gitarze, Discover pokaże Ci najlepsze strony internetowe do nauki podstawowych akordów. Natomiast jeżeli jesteś zaawansowanym gitarzystą poszukującym nowych inspiracji, otrzymasz dopasowane informację pod Twój poziom. Funkcja ta oznaczana jest przez Google jako Topic Layer. Algorytm zawsze będzie starał się być krok przed Tobą.
Discover pokazuje również szereg innych elementów informacyjnych. Dlatego wyświetli wynik meczu Twojej ulubionej drużyny piłkarskiej, pokaże premiery kinowe produkcji, którymi się interesowałeś, wskaże najnowsze notowania giełdowe czy informacje o zbliżających się najważniejszych dla Ciebie eventach.
W jaki sposób Google Discover optymalizuje treści?
Google zaprojektował specjalny algorytm przeznaczony dla listy Discover, który ma za zadanie przewidywać, co dany użytkownik może uznać za najciekawsze. Algorytm określa stopień dopasowania zawartości danego contentu do zainteresowań użytkownika. W efekcie nie ma absolutnie żadnych sposobów na sztuczne polepszenie rankingu strony internetowej użytkownika w rankingu Discover jeżeli publikowanie treści nie są wysokiej jakości. Warunkiem, który jest niezbędny do pojawienia się w obszarze Google Discover jest zaindeksowanie strony internetowej przez Google w wynikach wyszukiwania i jej zgodność z polityką treści Google. Sprawdź jak możemy Ci w tym pomóc.
Odnosząc się do syzyfowych prób wpływu na ranking strony internetowej w rankingu Discover, szczególnie przydatny będzie raport Discover, który jest dostępny w Search Console, dla tych serwisów internetowych, które oczywiście odnotowały wyświetlenie w tego typu kartach. Raport wizualnie nie odbiega od pozostałych widoków dobrze znanych z GSC. Jedyną różnicą są dane, które zostały ograniczone wyłącznie do treści ukazujących się na urządzeniach mobilnych w kartach Google Discover.
W jaki sposób Google selekcjonuje to co ma pokazać w Discover?
Google w procesie selekcji contentu dla danego użytkownika posługuje się wszystkimi informacjami znajdującymi się na jego urządzeniu oraz innych zebranych przy okazji korzystania z usług Google. Istotne dla niego są również danie zapisywane na koncie użytkownika, jednak te są zależne od indywidualnych ustawień, które może włączać, zmieniać i wyłączać według własnych preferencji. Jakie to ustawienia?
- Aktywność w internecie i aplikacjach
- Informacje o aplikacjach z Twoich urządzeń
- Informacje o kontaktach z Twoich urządzeń
- Historia lokalizacji
- Ustawienia lokalizacji
Jak uefektywnić ranking i produktywność wyświetlanego contentu na liście Discover?
- Publikacja treści, które według Ciebie zainteresują Twoich potencjalnych odbiorców. Ważne jest, aby treści były unikalne, jakościowe oraz rzetelne.
- Umieszczenie wraz z contentem zdjęć lub obrazów o wysokiej jakości, min. 1200 pikseli. Duże obrazy mają zdecydowanie większą klikalność, wyrażają dłuższy czas spędzony przez użytkownika na stronie internetowej oraz cieszą się wyraźnym zadowoleniem użytkowników.
STRONA INTERNETOWA MUSI BYĆ RESPONSYWNA! Dlatego jeżeli Twoja strona nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych, wysoce prawodpodobne jest to, że nie odniesiesz sukcesu w rankingu Google Discover.
Po więcej szczegółów związanych z tworzeniem treści oraz responsywnością strony internetowej zapraszam tutaj.
Gdzie znaleźć Google Discover?
- W aplikacji Google na swoim smartfonie
- W przeglądarce na każdym urządzeniu z Androidem
- Poszczególne urządzenia mają możliwość przejścia do Discover poprzez przesunięcie palcem w prawo na ekranie głównym
Discover zostanie wdrożony również do google.com na wszystkich urządzeniach mobilnych. Niewątpliwą zaletą tego rozwiąznia jest możliwość wyszukiwania pożądanych informacji ale także odkrywanie inspiracji lub powiązanych informacji.
Google tworząc te narzędzie, a następnie je odświeżając miał szczerą nadzieję, że dzięki niemu użytkownik będzie miał możliwość znalezienia swojego kolejnego hobby i rozwijania go w przyszłości właśnie dzięki Discover.