Adresy URL (Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania danych dostępnych w internecie. Przez użytkowników jest on głównie kojarzony ze stronami internetowymi. Jednak za pomocą adresów URL adresuje się wszystkie zasoby dostępne w sieci np. strony www, serwery FTP.
Adres URL np. https://www.pro-pozycje.pl/blog/ złożony jest z kilku części składowych:
- Pierwsza część – http:// lub https:// to protokół za pomocą, którego nasz komputer łączy się z serwerem.
- Środkowa część: www.pro-pozycje.pl – to adres serwera na którym znajduje się nasza strona internetowa, inaczej host.
- Ostatnia część widoczna w naszym przykładzie /blog/ to ścieżka do zasobu na serwerze strony
Adres URL w formacie nieprzyjaznym prezentuje się w następujący sposób: http://www.przyklad.com/on3202dm20fefsfisfj023f.html
Jak stworzyć przyjazne adresy URL?
To bardzo proste. Wystarczy, że zapamiętasz kilka krótkich zasad:
- Postaraj się, aby losowo generowane identyfikatory występowały tylko wtedy kiedy jest to koniecznie. Na przykład jako wynik wyszukiwania w wewnętrznej wyszukiwarce, filtry lub produkty w koszyku.
- Zamień ciągi znaków na litery – najlepiej na słowo kluczowe, które opisuje daną podstronę. Staraj się też unikać spamu. Adres w następującym formacie: www.przykład.com/meble/krzesla/krzesla-z-obiciem/na-zamowienie/tanio/wroclaw/ potraktowany będzie jako adres w nieprzyjaznym formacie i prawdopodobnie jako spam.
- Pomiędzy słowami używaj separatorów. Nie stosuj znaku „_” użyj myślnika „-” np. https://pro-pozycje.pl/pozycjonowanie-sklepow/
- Za pomocą pliku .htacces wymuś wyświetlanie adresów strony w jednym formacie np. wersja z protokołem https, bez www
- Skracaj adres url, usuwaj niepotrzebne parametry. Zadbaj o to, aby struktura katalogów Twojej strony była jak najprostsza
- Jeśli przygotowałeś adresy w wersji przyjaznej dla użytkownika, przed ich wdrożeniem zbierz wcześniejsze URL’e i wykonaj przekierowanie 301. Tworząc listę przekierowań, pamiętaj aby starać się przekierować każdy stary adres na jego nowy odpowiednik (nowy, przyjazny adres url). Dzięki temu unikniesz błędów 404 w wynikach wyszukiwania.
- Za pomocą pliku parametru noindex blokuj podstrony filtrowania, produktów, koszyk, czy też wyszukiwarkę wewnątrz Twojego sklepu. Elementy takie jak identyfikatory wyszukiwania, lub produktów mogą prowadzić do powstania duplikacji wewnętrznej.
Przyjazne Adresy URL, dla czego warto je stosować?
Nasz przykładowy adres URL https://www.pro-pozycje.pl/blog/ podany jest już w formacie przyjaznym dla użytkownika. Do takiego formatu powinniśmy dążyć z kilku prostych przyczyn:
- Użytkownik, już na poziomie wyników wyszukiwania jest w stanie określić co znajduje się na stronie. Pomaga mu to łatwiej odnaleźć pożądane informacje.
- Ułatwia użytkownikowi strony zapamiętanie odnośnika, dzięki czemu w łatwy sposób może wrócić na twoją stronę.
- Obniża współczynnik odrzuceń – unikamy sytuacji, w której użytkownik trafia na naszą stronę po nieprzyjaznym adresie i od razu ją opuszcza ponieważ dotyczy innej tematyki niż oczekiwał
- Roboty Google łatwiej radzą sobie z krótkimi URL’ami. Zbyt długi adres złożony z ciągu przypadkowych cyfr i liter może spowodować, że robot będzie miał problemy z indeksacją całej witryny lub mocniej obciąży wykorzystanie łącza.
- Słowa widoczne w adresie URL tożsame z zapytaniem użytkownika będą wytłuszczone, przez co twój wynik będzie bardziej atrakcyjny wizualnie.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy pozycjonowaniu swojej strony zapraszamy do kontaktu. Zachęcamy również do skorzystania z darmowego audyt SEO.
Hej wielkie dzięki za wpis dla nas !
Łatwe adresy jak sama nazwa mówi maja być łatwe w zapamiętaniu :)) ale konkretnie wytłumaczone – najsik. A jak preferujecie strukturę? Strona główna > Kategoria > Pod Kategoria > Czy Strona Głowna > Produkt i tak dalej ?