Ostatnio w internecie pojawiło się wiele publikacji na temat usługi Google Maps oraz rzekomych opłat, jakie pobierane są za stworzenie i publikację wizytówki. Przedsiębiorcy opowiadają o dziwnych telefonach od przedstawicieli warszawskiej firmy, która powołuje się na umowę partnerską z Google. W ten sposób próbowano sprzedać przedsiębiorcom usługę, którą tak naprawdę każdy może mieć za darmo. Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, warto dowiedzieć się więcej na temat Google Maps.
Google Maps – co to jest?
Zacznijmy od tego, że posiadanie wizytówki w Google Maps jest usługą bezpłatną. Google nie pobiera opłat za założenie takiej wizytówki ani za jej utrzymanie w Mapach Google. Każdy przedsiębiorca, który posiada fizyczną siedzibę swojej firmy może samodzielnie założyć takie konto bez ponoszenia kosztów (sprawdź jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma).
Google Moja Firma to narzędzie do zarządzania wizerunkiem firmy i organizacji w Google. Założenie wizytówki jest bardzo proste. Zawarte są w niej takie informacje jak: nazwa firmy, adres siedziby, dane kontaktowe (telefon, e-mail), strona www czy godziny otwarcia. Dzięki wizytówce potencjalni klienci mogą w łatwy i szybki sposób odnaleźć daną firmę. Zarządzanie kontem w Google Moja Firma nie wymaga specjalnych zdolności. Właściciel wizytówki ma pełną kontrolę nad informacjami, które widzą użytkownicy Google, kiedy szukają jego firmy lub oferowanych przez niego produktów czy usług. Z badań wynika, że użytkownicy mają większe zaufanie do firm, które posiadają zweryfikowane informacje w Google Moja Firma.
Najpopularniejsze argumenty, którymi posługują się naciągacze
- Jesteśmy partnerem Google / posiadamy umowę z Google – taką informację można bardzo łatwo zweryfikować korzystając ze strony https://www.google.com/partners/. Znajdziemy tam listę przedsiębiorstw współpracujących z Google.
- Gwarantujemy wysoką pozycję na Mapach Google – to najczęściej stosowany argument mający na celu zachęcić przedsiębiorcę do zakupu usługi. Gwarancja pozycji w Top3 jest bardzo kusząca, niestety nie jest to prawdą. Żadna firma nie może zagwarantować konkretnego miejsca w wyszukiwarce. Wpływa na to wiele czynników, a większość z nich jest znana wyłącznie pracownikom Google.
- Jeśli nie zapłaci pan faktury, pana firma nie będzie się wyświetlać w Google Maps – jest to kolejne kłamstwo, ponieważ żadna zewnętrzna firma nie posiada dostępów do wizytówek w Google Maps. Tym samym nie mogą ingerować w zawartość danej wizytówki ani jej usunąć.
- Za kilka dni wygaśnie pański abonament – tym argumentem „przedstawiciel” zachęca do szybkiego podjęcia decyzji. Niestety pośpiech powoduje, że nasze decyzje nie są przemyślane, a ich konsekwencje mogą być poważne.
- Oferujemy niskie ceny – to kolejny argument, który może skusić przedsiębiorcę do skorzystania z usługi (szczególnie jeśli są to małe firmy z ograniczonym budżetem na reklamę). „Atrakcyjna cena” nie powinna być wyznacznikiem przy zakupie danej usługi.
Jak uniknąć próby oszustwa?
Najprostszym rozwiązaniem przed podjęciem jakiekolwiek decyzji jest kontakt ze swoim opiekunem z agencji SEO, który na pewno zbada całą sytuację i pomoże Państwu podjąć właściwą decyzję, a tym samym pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów dla Państwa firmy. Należy również pamiętać, że usługa Google Moja Firma jest usługą darmową.